📄 Haluatko ilmaisen näytteen?
Lataa ilmainen PDF, jossa on aitoja koetehtäviä ja niiden selitykset ➡️ Lataa täältä
✅ Kaikki viralliset Traficom A1/A3 -kysymykset ja vastaukset 2025 löytyvät täältä:
🚀 Valmistaudutko A2-dronekokeeseen?
Tarjoamme myös täydellisen kysymys- ja vastauspankin A2-kokeeseen. Katso täältä: Drone-lupa A2
Riittääkö tavallinen kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus kattamaan dronen käytön lain edellyttämällä tavalla?
- Kyllä.
- ”Kyllä, mutta vain jos drone painaa alle 250 grammaa.”
- ”Ei, drone-toimintaa varten tarvitaan yleensä erillinen vakuutus.”
- ”Ei, paitsi jos lento kestää alle 10 minuuttia.”
Saako miehittämätöntä ilma-alusta (UAV) lennättää laillisesti ilman vakuutusta?
- Kyllä
- ”Kyllä, mutta vain satunnaisessa käytössä”
- ”Ei, ei koskaan”
- ”Kyllä, mutta vain sisätiloissa lennettäessä”
”Minkälainen vakuutus on pakollinen drone-toiminnalle, kun vakuutusvelvollisuus lain mukaan täyttyy (esim. ilma-aluksen paino ylittää 20 kg)?”
- Vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutuvien vahinkojen varalta
- Varkaus- ja palovakuutus
- ”Kaskovakuutus, joka kattaa itse laitteen vauriot”
- Oikeusturvavakuutus
Onko Euroopan unionin asetuksen (2019/947) mukaan mahdollista lennättää vakuuttamatonta UAS-laitetta?
- ”Ei, ei koskaan.”
- ”Kyllä, mutta vain erityisissä olosuhteissa.”
- ”Kyllä, mutta vain jos SAIL-taso on alle V.”
- ”Kyllä, jos UAS-laite on luokiteltu leluksi.”
Milloin miehittämättömän ilma-aluksen (UAS) vastuuvakuutus kolmansien osapuolien varalle on Suomessa pakollinen?
- Se on aina pakollinen kaikissa drone-operaatioissa.
- Vain ammattimaisessa tai kaupallisessa käytössä.
- ”Kun ilma-aluksen paino on 20 kg tai enemmän, tai kun toiminta kuuluu ’erityinen’ (Specific) -kategoriaan.”
- ”Vain, jos toiminta tapahtuu ’erityinen’ (Specific) -kategoriassa.”
”Mitä ilmatyön tilaajan tulee tarkistaa, kun työ suoritetaan miehittämättömällä ilma-aluksella (UAS)?”
- ”Että kauko-ohjaajalla on vakuutus, joka kattaa kameran arvon.”
- Että kauko-ohjaajalla on vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutettujen vahinkojen varalta.
- Että kauko-ohjaajalla on vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutettujen vahinkojen varalta ja vaadittava kelpoisuus pyydetyn lennon suorittamiseen.
- Että kauko-ohjaajalla on vähintään 100 tunnin lentokokemus.
Minkälainen vakuutus on pakollinen drone-toimintaa varten?
- Vakuutus dronen toimintahäiriöiden varalta
- Toiminnan vastuuvakuutus
- Vakuutus dronen varkauden ja tulipalon varalta
- ”Ei mikään, jos käyttö on puhtaasti harrastustoimintaa”
Kun miehittämätöntä ilma-alusta (UAS) käytetään AMMATTIMAISESSA TOIMINNASSA:
- Ennen lentoa kauko-ohjaaja ja toimeksiantaja sopivat keskenään vastuunjaosta.
- KAUKO-OHJAAJA ja/tai hänen organisaationsa (OPERAATTORI) ovat aina VASTUUSSA LENNÄTYKSESTÄ.
- Työn tilannut yritys (TOIMEKSIANTAJA) on vastuussa lennätyksestä.
- Vastuu jaetaan aina tasan 50/50 kauko-ohjaajan ja toimeksiantajan kesken.
”Voinko harjoittaa ammattimaista drone-toimintaa, kun olen suorittanut Avoimen luokan A1/A3-verkkoteoriakokeen?”
- Kyllä.
- ”Kyllä, mutta vasta rekisteröidyttyäni drone-operaattoriksi Traficomin ylläpitämään rekisteriin ja hankittuani toimintaa varten voimassaolevan vastuuvakuutuksen.”
- ”Ei, voin lentää ainoastaan harrastuslentoja.”
- ”Kyllä, mutta ainoastaan alle 250 grammaa painavilla droneilla.”
Kun lennätetään avoimen kategorian A1-alaluokassa ja Follow Me -toiminto on käytössä:
- Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 50 metriä.
- Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 100 metriä.
- Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 150 metriä.
- ”Etäisyydelle ei ole rajoitusta, kunhan droni pysyy suorassa näköyhteydessä (VLOS).”
Mihin avoimen toimintakategorian alakategoriaan alle 250 gramman painoinen drone sijoittuu?
- A1 ilman hyötykuormaa
- A1 hyötykuorman kanssa
- ”A1, jos sen nopeus on alle 19 m/s ja/tai se on itse rakennettu”
- ”Aina ja ainoastaan A1, riippumatta sen enimmäisnopeudesta tai onko se itse rakennettu”
Mitä tarkoitetaan ihmisjoukoilla?
- Vähintään viiden hengen ryhmää
- ”Ihmisryhmää, jossa henkilöillä ei lukumäärästä riippumatta ole mahdollisuutta poistua alueelta fyysisten esteiden (esim. aitojen) vuoksi”
- Vähintään kahdentoista hengen ryhmää
- ”Mitä tahansa yleisötapahtumaa, kuten konserttia tai jalkapallo-ottelua”
Onko lennättäminen ihmisjoukkojen yläpuolella sallittua?
- ”Kyllä, kunhan lentoon on saatu lupa Traficomilta.”
- ”Kyllä, mutta vain jos käytettävä drone painaa alle 250 grammaa.”
- ”Ei, ihmisjoukkojen yllä lentäminen on avoimessa (open) kategoriassa aina kiellettyä.”
- ”Kyllä, jos lentokorkeus pidetään koko ajan yli 120 metrissä.”
Avoimen kategorian A1/A3-todistuksella saat lentää:
- Teollisuusalueilla
- Kaupunkialueen puistoissa
- Avoimilla pelloilla
- Omalla tontillasi kaupungin keskustassa
SUURIN SALLITTU LENTOKORKEUS avoimessa kategoriassa on:
- 120 metriä merenpinnasta
- 120 metriä maanpinnasta
- 120 jalkaa
- 120 metriä lentoonlähtöpaikasta
Avoimen kategorian A3-alaluokassa on sallittua lentää:
- ”Vähintään 50 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista ja vain alueella, jossa ei oletettavasti vaaranneta yhtäkään ulkopuolista henkilöä.”
- ”Kaukana yksittäisistä henkilöistä, 150 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista ja 50 metrin etäisyydellä yksittäisistä henkilöistä.”
- ”Alueella, jossa ei oletettavasti vaaranneta yhtäkään ulkopuolista henkilöä, sekä vähintään 150 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista.”
- Vähintään 150 metrin etäisyydellä asuinalueista ja pitäen drone aina näköyhteydessä.
”Mitä tarkoitetaan avoimella (OPEN) ja rajoitetulla avoimella (LIMITED OPEN) toimintakategorialla?”
- ”Toimintaa, joka suoritetaan näköyhteydellä (VLOS) vähintään 150 metrin turvaetäisyydellä asuinalueista ja vähintään 50 metrin etäisyydellä ulkopuolisista henkilöistä.”
- ”Toimintaa, joka suoritetaan näköyhteydellä (VLOS) vähintään 50 metrin turvaetäisyydellä asuinalueista ja vähintään 150 metrin etäisyydellä ulkopuolisista henkilöistä.”
- ”UAS-toimintaa, jota pidetään luonnostaan vähäriskisenä, ja joka ei sellaisenaan edellytä viranomaisen ennakkolupaa tai UAS-operaattorin toimintailmoitusta ennen toiminnan aloittamista.”
- ”Yksinomaan virkistyskäyttöön tarkoitettua toimintaa, jossa käytetään alle 2 kg painavia droneja.”
ULKOPUOLISET HENKILÖT ovat:
- ”Henkilöitä, jotka operaattori on perehdyttänyt noudatettaviin varotoimenpiteisiin.”
- ”Henkilöitä, jotka eivät ole koskaan olleet osallisina UAS-lennon onnettomuudessa.”
- ”Henkilöitä, jotka eivät osallistu käynnissä olevaan UAS-toimintaan.”
- ”Kaikki ohikulkijat, jotka ovat yli 50 metrin päässä toiminta-alueesta.”
Mikä seuraavista operaatioista luokitellaan SPECIFIC-luokkaan kuuluvaksi?
- ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jonka suurin lentoonlähtöpaino on yli 250 g.”
- ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jolla ei kuljeteta vaarallisia aineita.”
- ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jonka suurin lentoonlähtöpaino on yli 25 kg.”
- ”Lentäminen ””follow me”” -tilassa niin, että etäisyys kauko-ohjaajaan on yli 50 metriä.”
Miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä (UAS) koskevat menettelyt ja säännöt ovat:
- Suhteutettuja suunnitellun toiminnan riskiin ja luonteeseen
- Suhteutettuja vain suunnitellun toiminnan riskiin
- Suhteutettuja vain suunnitellun toiminnan luonteeseen
- Samat kaikille toimintakategorioille
”AVOIN-kategorian pääasiallinen ominaisuus on, että sen toimintaan liittyy vähäisin riski.”
- Väärin
- Oikein
- ”Oikein, koska kyseessä on ainoastaan harrastustoiminta.”
- ”Väärin, sillä riski on sama kaikissa kategorioissa.”
EASA-asetus määrittelee kolme pääkategoriaa miehittämättömien ilma-alusjärjestelmien (UAS) käytölle. Mitkä ne ovat?
- ”Avoin (Open), erityinen (Specific) ja sertifioitu (Certified)”
- ”Kriittinen toiminta, ei-kriittinen toiminta ja avoin kategoria”
- ”Kriittinen toiminta, erityinen kriittinen toiminta ja avoin kategoria”
- ”Harrastekäyttö, ammattikäyttö ja koelentotoiminta”
”Mitä operaatioita kuuluu ERITYISEEN (SPECIFIC) kategoriaan?”
- ”Kaikki operaatiot, jotka vaativat toimivaltaisen viranomaisen myöntämän toimintaluvan. Jos jokin AVOIN (OPEN) -kategorian vaatimuksista ei täyty, UAS-operaattori ja sen toiminta luokitellaan ERITYISEEN kategoriaan.”
- ”Kaikki tapaukset, joissa vaaditaan lennonvarmistuspalvelun (ATS) arviointia.”
- ”Kaikki toiminta, joka tapahtuu lentoaseman läheisyydessä.”
- ”Kaikki lennot, jotka lennetään näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS).”
Onko miehittämättömällä ilma-aluksella (UAS) suoritetuista operaatioista pakko pitää kirjaa?
- ”Kyllä, ja kirjanpito voi olla myös sähköisessä muodossa.”
- Ei.
- ”Kyllä, kauko-ohjaajan lentopäiväkirjaan.”
- ”Vain ’erityinen’ (Specific) -kategorian operaatioissa.”
Vaaditaanko droneoperaattoriksi rekisteröitymistä varten voimassa olevaa kauko-ohjaajan pätevyystodistusta?
- ”Kyllä, kaikissa tapauksissa.”
- ”Ei, sillä operaattoriksi rekisteröityvä taho (esim. yritys) ei välttämättä itse toimi kauko-ohjaajana.”
- ”Ei, mutta rekisteröinnin on oltava tehtynä ennen ensimmäistä lennätystä.”
- ”Kyllä, pätevyystodistus on liitettävä rekisteröitymisen yhteydessä.”
Mitä on paikkatietoisuus (geo-awareness)?
- ”Se, että lennättäjä tai kauko-ohjaaja on osoittanut tunnistaneensa säänneltyjen ilmatilavyöhykkeiden olemassaolon aiotun toiminta-alueen läheisyydessä.”
- ”Se, että lennättäjä tai kauko-ohjaaja on osoittanut arvioineensa alueen maastonmuodoista aiheutuvat mahdolliset riskit.”
- ”Toiminto, joka pystyy havaitsemaan ilmatilarajoitusten rikkomisia.”
- Kauko-ohjaajan kyky suunnistaa ilman GPS-järjestelmän apua.
Miten Fintrafficin ylläpitämää drone.fintraffic.fi-palvelua voidaan parhaiten kuvailla?
- ”Portaali, jossa drone-operaattorit rekisteröityvät ja suorittavat teoriakokeen.”
- ”Portaali, joka on tarkoitettu UAS-operaattoreille maantieteellisen tietoisuuden lisäämiseksi, UAS-ilmatilavyöhykkeitä koskevien tietojen julkaisuun ja lentosuunnitelmien tekemiseen.”
- ”Järjestelmä, joka mahdollistaa dronen pakollisen etätunnistuksen ja rekisteröintitarran tilaamisen.”
- Sosiaalinen verkosto ja kuvanjakopalvelu drone-harrastajille.
Mikä on drone-lennättäjän karttapalvelu (esim. Aviamaps) ja mihin sitä käytetään?
- ”Fintrafficin ylläpitämä sivusto, jolla julkaistaan lennonjohtoyksiköiden toimintaohjeita.”
- ”Verkkosivusto, josta löytyy Suomen kartta ja kaikki Fintrafficin toimipisteet.”
- ”Verkkopalvelu, josta löytyy muun muassa Suomen kartta, johon on merkitty UAS-ilmatilavyöhykkeet, kuten kielto- (P), rajoitus- (R) ja vaara-alueet (D).”
- ”Verkkokauppa, josta voi ostaa sertifioituja droneja ja niiden lisävarusteita.”
”Tuleeko kameralla varustetun dronen operaattorin, laitteen painosta riippumatta, varmistaa ennen lentoa, että hän on rekisteröitynyt operaattoriksi ja kiinnittänyt operaattoritunnuksensa droneen?”
- Ei
- Velvoitetta rekisteröityä tai kiinnittää operaattoritunnusta droneen ei tällä hetkellä ole.
- Kyllä
- ”Kyllä, mutta vain ammattimaisessa käytössä.”
Tuleeko UAS-operaattorin ennen lennon aloittamista varmistaa rekisteröitymisensä ja kiinnittää operaattoritunnuksensa ilma-alukseen?
- ”Ei, riittää rekisteröityminen mille tahansa drone-aiheiselle verkkosivustolle.”
- Kyllä.
- Ei.
- ”Kyllä, mutta vain jos dronen paino on yli 250 grammaa.”
”Kauko-ohjaajan on noudatettava VLOS-lennätyksen aikana tarkasti Traficomin asettamia ilmatilan käyttörajoituksia, jotka ovat nähtävillä esimerkiksi Aviamaps-karttapalvelussa.”
- Kyllä
- Ei
- ”Kyllä, mutta vain laajennetun näköyhteyden (EVLOS) lennoilla.”
- ”Ei, jos hänellä on erityislupa paikallispoliisilta.”
Mistä UAS-ilmatilavyöhykkeiden tiedot ovat saatavilla graafisessa muodossa?
- Traficomin verkkosivuilla (www.traficom.fi)
- Ne eivät ole saatavilla verkossa
- Fintrafficin dronekarttapalvelussa (drone.fintraffic.fi)
- AIP-julkaisussa (Aeronautical Information Publication)
Pitääkö drone-operaattorin rekisteröityä ja kiinnittää operaattorin rekisteröintitunnus droneen?
- Kyllä
- Ei
- ”Ei. On vain velvollisuus rekisteröityä, mutta tunnusta ei tarvitse kiinnittää droneen.”
- ”Kyllä, paitsi jos drone on luokiteltu leluksi.”
Onko minun osallistuttava lähiopetuskurssille koulutusorganisaation tiloissa saadakseni avoimen A1/A3-kategorian kauko-ohjaajan todistuksen?
- ”Se ei ole pakollista, mutta voin osallistua sellaiselle saadakseni paremman valmistautumisen.”
- Ei
- Kyllä
- ”Kyllä, jos olen alaikäinen.”
Vaaditaanko lääkärintarkastus Avoimen kategorian A1/A3-pätevyyden saamiseksi?
- Kyllä
- ”Kyllä, mutta vain droneille, joiden suurin lentoonlähtömassa on yli 10 kg”
- Ei
- ”Kyllä, mutta vain yli 60-vuotiaille kauko-ohjaajille”
”Lennätettäessä dronea, jonka suurin lentoonlähtömassa on yli 250 g mutta alle 2 kg, vaaditaan avoimen kategorian A1/A3 -pätevyystodistus.”
- Väärin
- ”Ainoastaan, jos viranomainen sitä vaatii”
- Oikein
- ”Oikein, mutta vain ammattikäytössä”
Suomessa myönnetty osaamistodistus (yleisesti tunnettu nimellä kauko-ohjaajan todistus) on voimassa Euroopassa:
- Väärin
- Oikein
- Se riippuu operaattorista.
- ”Oikein, mutta vasta EASAn vahvistuksen jälkeen.”
”Mikä on vähimmäisikä Suomessa, jotta voi suorittaa dronen A1/A3-verkkoteoriakokeen?”
- 18 vuotta
- 16 vuotta
- 14 vuotta
- 12 vuotta
Mikä on A1/A3-alakategorioiden kauko-ohjaajan pätevyyden voimassaoloaika?
- Yksi vuosi
- 5 vuotta
- Pätevyys ei vanhene
- ”2 vuotta, jonka jälkeen vaaditaan kertauskoe”
Miten määritellään termi KAUKO-OHJAAJA?
- ”Henkilö, joka ohjaa miehittämätöntä ilma-alusta automaattitilassa.”
- ”Luonnollinen henkilö, joka on vastuussa lennon turvallisesta suorittamisesta ja pystyy aina hallitsemaan miehittämättömän ilma-aluksen lentoa.”
- ”Luonnollinen henkilö, joka ohjaa miehittämätöntä ilma-alusta ohjauspisteestä.”
- ”UAS-operaattori, jolla on laillinen vastuu lennosta.”
Olenko kauko-ohjaajana aina velvollinen noudattamaan laitteen käyttöohjetta?
- ”Kyllä, aina.”
- En.
- ”Kyllä, mutta vain, jos käyttöohjeen sisältö ei ole ristiriidassa lainsäädännön kanssa.”
- ”En, jos minulla on riittävästi kokemusta arvioidakseni tilanteen toisin.”
”Saako droneen asentaa potkureita, joiden nousu ja koko poikkeavat vakiopotkureista?”
- ”Yleensä ei, ellei valmistaja ole sitä nimenomaisesti sallinut laitteen käyttöohjeessa.”
- ”Kyllä, droneen voi asentaa mitkä tahansa potkurit.”
- ”Kyllä, aina ja kaikissa tapauksissa.”
- ”Kyllä, jos uudet potkurit parantavat suorituskykyä.”
”Kauko-ohjaaja voi lennättää miehittämätöntä ilma-alusta, vaikka tuulen voimakkuus ylittäisi käyttöohjeessa ilmoitetun rajan.”
- Väärin
- ”Oikein, koska lennonohjain hallitsee järjestelmää joka tapauksessa.”
- Riippuu tilanteesta.
- ”Oikein, jos lento suoritetaan asumattomilla alueilla.”
Onko AVOIN-kategoriassa (OPEN) suoritettuja lentoja pakollista kirjata ylös?
- ”Kyllä, sekä kauko-ohjaajan lentopäiväkirjaan että dronen tekniseen päiväkirjaan.”
- ”Kyllä, mihin tahansa digitaaliseen muotoon.”
- Ei.
- ”Kyllä, mutta vain jos lento on ammattitoimintaa.”
Mitä ilmailussa tarkoitetaan tarkistuslistalla (checklist)?
- ”Pakollinen tarkistuslista, joka löytyy lennon suoritusta koskevasta lokikirjasta.”
- ”Tarkistuslista, jonka tarkoituksena on varmistaa tiettyjen toimenpiteiden suorittaminen, jotka kauko-ohjaaja saattaisi unohtaa.”
- ”Pakollinen tarkistuslista, jonka Traficom vaatii miehittämättömän ilma-aluksen rekisteröintiin.”
- ”Vapaaehtoinen asiakirja, josta on hyötyä vain aloitteleville kauko-ohjaajille.”
”EU:n dronelainsäädännön myötä miehittämättömien ilma-alusten toiminta jaettiin ’avoin’ (Open), ’erityinen’ (Specific) ja ’sertifioitu’ (Certified) -kategorioihin. Mikä on pääasiallinen lentotapa, jota ’avoin’-kategoriassa edellytetään?”
- Lento suoran näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS)
- Lento laajennetussa näköyhteydessä (EVLOS)
- Lento suorassa näköyhteydessä (VLOS)
- Lento FPV-laseilla ilman tähystäjää
Miehittämättömien ilma-alusten (UAS) operaatiot jaetaan seuraaviin tyyppeihin:
- ”VLOS, EVLOS ja RLOS”
- ”VLOS, kriittiset skenaariot ja ei-kriittiset skenaariot”
- ”VLOS, EVLOS ja BVLOS”
- Näkö- ja mittarilento-operaatiot
VLOS-toiminnan määritelmä
- ”UAS-toimintatyyppi, jossa kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvaa, apuvälineetöntä näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen ja voi siten ohjata sen lentorataa törmäysten välttämiseksi suhteessa muihin ilma-aluksiin, ihmisiin ja esteisiin.”
- UAS-laitteella suoritettu toiminta lentoasemien läheisyydessä.
- UAS-laitteella suoritettu toiminta maassa olevien ihmisryhmien läheisyydessä.
- ”Lento, jota ohjataan maa-aseman (Ground Control Station) monitorin kautta.”
”Mitä ilmatilan rajoituksia kauko-ohjaajan on noudatettava, kun lento suoritetaan näköyhteydellä (VLOS)?”
- ”Ne rajoitukset, jotka on määritelty Traficomin asettamilla UAS-ilmatilavyöhykkeillä.”
- Laajennetun näköyhteyden (EVLOS) lentoihin sovellettavat rajoitukset.
- Suomen ilmailukäsikirjassa (AIP) ilmoitetut rajoitukset.
- ”Ei mitään, jos lento suoritetaan avoimen kategorian alaluokassa A1.”
Mitkä ovat dronen (UAS) suurimmat sallitut etäisyydet kauko-ohjaajasta lennetettäessä näköyhteydellä (VLOS)?
- ”500 metrin lentokorkeus, 150 metrin vaakaetäisyys”
- ”150 metrin lentokorkeus, 100 metrin vaakaetäisyys”
- 120 metrin lentokorkeus maanpinnasta
- ”120 metrin lentokorkeus, 200 metrin vaakaetäisyys”
VLOS-toiminta (lennot näköyhteydellä) on:
- ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on enintään 1 km etäisyydellä ja kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen ilman näköä parantavia apuvälineitä, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
- ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on sellaisella vaaka- ja pystysuuntaisella etäisyydellä, että kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen ilman näköä parantavia apuvälineitä, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
- ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on sellaisella vaaka- ja pystysuuntaisella etäisyydellä, että kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen myös elektronisten apuvälineiden (esim. FPV-lasit) avulla, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
- ”Toimintaa, jossa kauko-ohjaaja voi menettää näköyhteyden droneen lyhyiksi hetkiksi, mikäli GPS-paikannus on päällä.”
MIKÄ ON LYHENNE TERVILLE ’VISUAL LINE OF SIGHT’?
- VLS
- LOS
- VLOS
- V-LOS
VLOS-toiminnassa (näköyhteydessä tapahtuvassa toiminnassa) kauko-ohjaajan on:
- ”suoritettava täydellinen silmämääräinen tarkkailu maa-asemaa ympäröivästä maastosta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
- ”suoritettava täydellinen silmämääräinen tarkkailu miehittämätöntä ilma-alusta ympäröivästä ilmatilasta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
- ”suoritettava täydellinen sähköinen tarkkailu miehittämätöntä ilma-alusta ympäröivästä ilmatilasta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
- luotettava pääasiassa dronen törmäyksenestoantureihin.
”Jos kauko-ohjaaja menettää näköyhteyden miehittämättömään ilma-alukseen VLOS- tai EVLOS-lennon aikana, hänen on:”
- jätkettävä lentoa pysyen sallituissa rajoissa.
- päätettävä lento niin pian kuin mahdollista.
- lähdettävä etsimään ilma-alusta.
- aktivoitava leijuntatoiminto ja odotettava näköyhteyden palautumista.
Kuka on miehittämättömän ilma-aluksen tähystäjä?
- ”Operaattorin nimeämä henkilö, joka avustaa kauko-ohjaajaa suorittamaan lennon turvallisesti tarkkailemalla miehittämätöntä ilma-alusta.”
- ”Traficomin nimeämä henkilö, joka valvoo lennon asianmukaista suorittamista.”
- ”Operaattorin nimeämä henkilö, joka voi tarvittaessa toimia kauko-ohjaajan sijaisena.”
- ”Kuka tahansa henkilö, joka auttaa kauko-ohjaajaa ylläpitämään näköyhteyttä ilma-alukseen.”
VLOS-lennolla (suorassa näköyhteydessä) kauko-ohjaaja:
- ”Voi lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella, jos uskoo voivansa olla avuksi.”
- Ei saa laillisesti lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella.
- ”Voi lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella, koska siihen ei liity säädöksellisiä rajoituksia.”
- ”Saa lentää vain, jos pelastustoiminnan johtaja on antanut siihen luvan.”
”Pitääkö kauko-ohjaajan keskeyttää lento VLOS-olosuhteissa, jos toiminta aiheuttaa riskin muille lennokeille, ihmisille, eläimille, ympäristölle tai omaisuudelle?”
- Kyllä
- Ei
- ”Ei, lentoa ei saa koskaan keskeyttää, vaikka toiminta aiheuttaisikin riskin, koska kauko-ohjaajan on aina säilytettävä näköyhteys miehittämättömään ilma-alukseen.”
- ”Ainoastaan, jos riski kohdistuu ihmisiin.”
Onko VLOS/EVLOS-lennoilla etuajo-oikeus muihin ilma-aluksiin nähden?
- Kyllä
- ”Kyllä, mutta ainoastaan oikealta saapuviin nähden”
- Ei
- ”Kyllä, jos lento tapahtuu alle 120 metrin korkeudessa”
”Tuleeko kauko-ohjaajan varmistaa, että laitteen lähtöpaikka (ns. ’Home Point’) on tallennettu ja asetettu paluupisteeksi yhteyskatkoksen varalta?”
- ”Ei, hänen tulee varmistaa lähtöpaikan tallennus ja asettaa se odotuspaikaksi löytötavaratilanteen varalta.”
- Ei
- Kyllä
- ”Kyllä, ja hänen tulee myös asettaa turvallinen paluukorkeus.”
Mitä BVLOS tarkoittaa?
- ”Lentoimintaa, jossa tähystäjä ylläpitää näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen.”
- ”Lentoimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai UAS-tähystäjä ei käytä näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen lennon suorittamiseksi.”
- ”Lentoimintaa, jossa kauko-ohjaaja käyttää näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen lennon suorittamiseksi.”
- ”Beyond Visual Limit of Sight, eli lento dronen rakenteellisten rajojen yli.”
Mitä tarkoitetaan erotellulla ilmatilalla?
- Ainoastaan meren yllä sijaitsevia ilmatilan alueita.
- ”Alueita, joiden läpi lentäminen vaatii erityistä varovaisuutta ilma-aluksilta, jotka eivät osallistu alueella suoritettavaan toimintaan.”
- Ainoastaan valtion toimintaa varten varattuja alueita.
- ”Ilmatilan osa, joka on väliaikaisesti varattu tiettyjen käyttäjien yksinomaiseen käyttöön.”
Ennen lentoa näköyhteydessä (VLOS):
- On suositeltavaa tarkistaa paikallinen ilmanpaine ja lämpötila akkujen toimivuuden varmistamiseksi.
- ”On suositeltavaa tarkistaa tuulen suunta ja voimakkuus lentoonlähtöä varten sekä vaakanäkyvyys, jotta UAS-ilma-alusta ei menetetä näkyvistä.”
- ”On suositeltavaa tarkistaa ainoastaan vaakanäkyvyys, jotta UAS-ilma-alusta ei menetetä näkyvistä.”
- ”On suositeltavaa tarkistaa, onko alueella muita droneja.”
Mitä tarkoitetaan lyhenteellä MTOM?
- Moottorin teho lentoonlähdössä
- Miehistämättömän ilma-aluksen toimintakäsikirja
- Suurin sallittu lentoonlähtömassa
- Pienin turvallinen lentoonlähtömassa
Mitä tarkoitetaan lentoonlähtömassalla?
- Miehittämättömän ilma-aluksen massa ilman akkua.
- ”Miehittämättömän ilma-aluksen massa toimintakunnossa, mutta ilman hyötykuormaa.”
- ”Miehittämättömän ilma-aluksen massa toimintakunnossa, mukaan lukien hyötykuorma.”
- Miehittämättömän ilma-aluksen tyhjäpaino valmistajan ilmoittamana.
Lentotoiminta P-alueella (kieltoalueella) ei ole KOSKAAN mahdollista.
- Totta.
- ”Tarua. P-kirjain tarkoittaa ainoastaan vaarallista aluetta (Dangerous Area), mutta se ei kiellä toimintaa.”
- Tarua. Toiminta on mahdollista asianmukaisella luvalla.
- ”Totta, paitsi jos kyseessä on kansallinen hätätilanne.”
Voinko lennättää droonia oman kotini pihalla?
- ”Kyllä, aina.”
- ”Ei, Open A1/A3 -kokeen suorittaneena saan lentää vain lennokkikentillä.”
- ”Minun on joka tapauksessa tarkistettava alueella voimassa olevat rajoitukset ja kiellot, esimerkiksi droneinfo.fi-palvelusta.”
- ”Kyllä, mutta vain jos piha on aidattu.”
Mitä tarkoitetaan ’Ilmailukäsikirjalla’ (Aeronautical Information Publication – AIP)?
- ”Se on asiakirja, joka sisältää luonteeltaan pysyviä, lentosuunnistuksen kannalta oleellisia ilmailutietoja.”
- ”Se on asiakirja, joka sisältää luettelon valtuutetuista drone-operaattoreista.”
- ”Se on asiakirja, joka sisältää luonteeltaan väliaikaisia, lennonjohdolle (ATC) hyödyllisiä ilmailutietoja.”
- Se on ilmailun säätiedote.
Saako kansallispuiston yllä lennättää dronea?
- ”Ei, se on aina kielletty ilmailutiedotuksessa (AIP) julkaistuna rajoitusalueena.”
- ”Kyllä, kunhan dronen paino on alle 25 kg.”
- ”Kyllä, mutta enintään 30 metrin korkeudessa maanpinnasta.”
- ”Kyllä, mutta se vaatii yleensä luvan puistoa hallinnoivalta taholta, kuten Metsähallitukselta.”
Miten kielletyt tai rajoitetut alueet on ilmoitettu säännöksissä?
- ”Kieltoalueet (P), rajoitusalueet (R) ja vaara-alueet (D)”
- ”Kyseiset alueet ilmoitetaan yhteisnimityksellä ””RAJOITETTU ILMATILA”””
- A, B, C, D, E, G
- ”Lentokieltoalueet (No-Fly Zones, NFZ)”
”Voiko dronea lennättää kielto- (P), rajoitus- (R) ja vaara-alueilla (D) tai kansallispuistoissa?”
- ”Kyllä, aina.”
- ”Ei, ei koskaan.”
- ”Kyllä, mutta se vaatii yleensä luvan asianomaiselta viranomaiselta (esim. Traficom) tai alueen haltijalta.”
- ”Ainoastaan, jos drone painaa alle 250 grammaa.”
”Mistä löydän tiedot Suomen P-, R- ja D-alueista?”
- AIP-julkaisusta
- Traficomin verkkosivuilta
- ICAO:n verkkoportaalista
- Aviamaps-palvelusta
Mikä on R-alueen (rajoitusalue) pääpiirre?
- ”Lentäminen on sallittu, mutta vain droneilla, joiden paino on alle 25 kg.”
- Lentämistä on rajoitettu tietyin ehdoin.
- Yölentäminen on kielletty.
- Radiopuhelinyhteys valvovaan yksikköön on pakollinen.
D-alue:
- ”Tarkoittaa ilmatilaa, joka on suljettu UAS-toiminnalta.”
- ”Tarkoittaa ilmatilaa, jossa voi esiintyä lennolle vaarallista toimintaa, mutta jossa lentäminen ei ole UAS-ilma-aluksilta kielletty.”
- ”Tarkoittaa ilmatilaa, jossa suurin sallittu lentokorkeus on 45 metriä.”
- ”On vaarallinen alue, jossa lentäminen tapahtuu kauko-ohjaajan omalla vastuulla ja harkinnan mukaan.”
”Mitä tarkoitetaan kieltoalueella (Prohibited Area, P-alue)?”
- ”Se on ilmatila, jossa kaikki VFR-lentotoiminta on kielletty.”
- Se on yksi ilmatilan luokituksista.
- ”Se on ilmatila, jossa kaikki lentotoiminta on kielletty.”
- Se on ilma-alusten pysäköintialue.
Mihin pääkategorioihin dronetoiminta jaetaan EU-asetusten mukaisesti?
- ”Avoin, erityinen ja sertifioitu”
- ”A1, A2 ja A3”
- ”Kiinteäsiipiset, multikopterit ja helikopterit”
- ”Yksityinen, kaupallinen ja viranomaiskäyttö”
Mitä lyhenne UAS tarkoittaa miehittämättömässä ilmailussa?
- Miehittämätön ilma-alusjärjestelmä
- Pelkästään miehittämätön ilma-alus (drone)
- Euroopan lentoturvallisuusviranomainen
- Autonominen valvontajärjestelmä
”Mitä tapahtuu, jos nelikopteri menettää yhden potkurin?”
- UAV putoaa välittömästi.
- ”UAV pysyy ilmassa, mutta alkaa pyöriä akselinsa ympäri.”
- UAV menettää korkeutta hitaasti ja asteittain.
- UAV aktivoi hallitun hätälaskun.
Mitä etua heksakopterilla on kvadrokopteriin verrattuna?
- ”Suurempi teho, koska siinä on kaksi potkuria enemmän”
- Mahdollisuus jatkaa lentoa yhden moottorin vikaantuessa
- Moottoreiden suurempi kierrosnopeus
- Pienempi akun kulutus
Mitä lyhenne IMU tarkoittaa?
- Inertial Metering Unit
- Inertial Master-Slave Unit
- Inertial Measurement Unit
- Intelligent Movement Unit
Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) PAINO vaikuttaa AKUN KESTOAIKAAN:
- ”Kyllä, kaikissa tapauksissa”
- Ei pidä paikkaansa
- ”Kyllä, mutta vain jos UAV:ta käytetään vuoristossa”
- ”Ei pidä paikkaansa, siihen vaikuttaa ainoastaan akun kapasiteetti (mAh)”
Vaikuttaako TUULI AKUN KESTOON:
- ”Kyllä, kaikissa tapauksissa”
- ”Kyllä, mutta vain jos tuuli tulee pohjoisesta”
- Ei
- ”Ei, akunkesto on kiinteä”
LENTOKORKEUS vaikuttaa dronen LENTOAIKAAN:
- ”Totta, ja lentoaika kasvaa lentokorkeuden kasvaessa.”
- ”Totta, ja lentoaika pienenee lentokorkeuden kasvaessa.”
- ”Epätotta, lentoaika ei muutu korkeuden vaihdellessa.”
- ”Totta, mutta vaikutus on merkityksetön alle 2000 metrissä.”
Ympäristön lämpötila vaikuttaa LiPo-akkujen suorituskykyyn:
- Väärin
- Ei aina
- Totta
- Vain jos lämpötila on alle nollan asteen
Jos LiPo-akku turpoaa:
- Lentoaika pitenee
- Kapasiteetti pienenee
- Se voi syttyä tuleen
- ”Se tarkoittaa, että akku on täyteen ladattu”
”Ennen lentoa on varmistettava, että AKUT:”
- Niissä on varausta jäljellä vähintään 50 %
- Ovat riittävästi ladattuja suunnitellun lennon keston ja luonteen mukaisesti
- Akkujen varaustasoa ei ole tarpeen tarkistaa
- Ovat täysin ladattuja (100 %)
”Voiko LiPo-akku syttyä tuleen? Jos kyllä, missä tilanteessa:”
- ”Kyllä, jos ulkoinen lämpötila ylittää 28 °C.”
- ”Kyllä, jos sitä ei ladata annettujen ohjeiden mukaisesti.”
- ”Kyllä, kun se on yliladattu.”
- ”Kyllä, jos akku puhkaistaan tai se vaurioituu fyysisesti.”
”Kun nelikopteri on leijunnassa (hovering) eli lentää paikallaan, sen roottorien yhteenlaskettu työntövoima on:”
- Täsmälleen yhtä suuri kuin ilma-aluksen paino.
- ”Yhtä suuri kuin paino, ja kukin roottori tuottaa siitä neljäsosan.”
- ”Suurempi kuin paino, jotta ilma-alus pysyy ilmassa.”
- ”Pienempi kuin paino, ja aerodynaaminen noste kompensoi erotuksen.”
Mihin periaatteeseen korkeusmittari perustuu?
- Kenttien vaihteluun
- Paine-eroon
- Ilman tiheyden vaihteluun
- Sonar-signaalin kaikuun
”Varmistaakseen dronen KORKEUDEN luotettavan hallinnan, kauko-ohjaajan on:”
- Tarkistettava akun varaustaso.
- Tarkistettava lentokorkeuden ilmoittavan järjestelmän toimivuus.
- Kyettävä harjoittelun avulla arvioimaan korkeutta dronen tuottaman äänen perusteella.
- Ylläpidettävä jatkuva näköyhteys droneen.
Mihin UAV:n telemetriassa ilmoitettu KORKEUS viittaa?
- Korkeuteen maanpinnasta suoraan ilma-aluksen alla
- Keskimerenpinnan tasoon
- Korkeuteen lähtöpaikasta
- GPS- ja ilmanpainetietojen yhdistelmään
”Mikä elektroninen komponentti mahdollistaa sen, että miehittämätön ilma-alus (UAV) pysyy tuulessa paikallaan leijunnassa ilman kauko-ohjaajan toimenpiteitä?”
- GNSS-antenni
- Barometri
- Inertiayksikkö (IMU)
- ”Lennonohjain, joka yhdistää GPS- ja IMU-yksikön tiedot”
Miten lelu-drone määritellään Suomessa sovellettavien säädösten (EU:n leludirektiivi) mukaan?
- ”Miehittämätön ilma-alus, joka on suunniteltu tai tarkoitettu, joko yksinomaan tai osittain, alle 14-vuotiaiden lasten leikkeihin.”
- ”Drone, jonka paino on alle 2 kg ja jossa ei ole teräviä osia.”
- ”Muovista valmistettu drone, jonka paino on alle 2 kg ja jota saa lennättää alle 12-vuotias.”
- Mikä tahansa lelukaupassa myytävä drone.
Mitä taajuuksia yleisimmin käytetään kauko-ohjaimen ja miehittämättömän ilma-aluksen välisessä yhteyslinkissä?
- WIFI
- HF
- VHF
- ”2,4 GHz tai 5,8 GHz”
Missä olosuhteissa miehittämättömän ilma-aluksen paikannus SATELLIITTISIGNAALIN avulla ei ole luotettava?
- Auringonmyrskyjen aikana
- Laaksojen yläpuolella
- Lentokenttien läheisyydessä
- Rakennusten sisällä tai kaupunkikanjoneissa
”Tuleeko miehittämätön ilma-alus (UAS), jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on 25 kg, rekisteröidä Suomen ilma-alusrekisteriin?”
- ”Kyllä, aina.”
- ”Ei, ainoastaan operaattorin tulee rekisteröityä.”
- ”Kyllä, jos toiminta kuuluu ’sertifioitu’-kategoriaan.”
- ”Kyllä, jos sitä käytetään ’erityinen’-kategoriassa (specific).”
”Onko lennokeille olemassa oma, erillinen osionsa EU:n droneasetuksessa?”
- ”Kyllä, mutta vain yli 6 kg painaville lennokeille”
- Kyllä
- Ei
- ”Ei, koska ne rinnastetaan miehittämättömiin ilma-aluksiin (UAS)”
Mitä tarkoitetaan ’miehittämättömällä ilma-aluksella’ (UA)?
- ”Ilma-alus, jonka lennättämiseen avoimessa kategoriassa vaaditaan aina Traficomin lupa.”
- ”Ilma-alus, jota käytetään ilman, että sen kyydissä on ohjaajaa.”
- ”Miehittämätön ilma-alus, jota käytetään ainoastaan harrastus- ja urheilutarkoituksiin.”
- Sama asia kuin ’drone’.
Mitä GEO-FENCING (geo-aitaus) tarkoittaa?
- ”Teknologia, joka luo UAS-ilma-aluksen ympärille virtuaalisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
- ”Teknologia, joka luo kauko-ohjaajan ympärille virtuaalisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
- ”Teknologia, joka luo UAS-ilma-aluksen ympärille fyysisen, konkreettisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
- ”Hälytysjärjestelmä, joka varoittaa kauko-ohjaajaa, kun ilma-alus lähestyy kiellettyä aluetta.”
Mitä tarkoitetaan FOLLOW ME -toiminnolla?
- ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa avoimessa tilassa.”
- ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa ja laskeutuu sitten itsenäisesti.”
- ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa ennalta määritellyn säteen sisällä.”
- ”Toimintatila, jossa drone seuraa mitä tahansa liikkuvaa kohdetta.”
”Mitä tietoja droonin autopilotti tarvitsee suorittaakseen ’Palaa kotiin’ (Return to Home, RTH) -toiminnon?”
- Droonin senhetkisen korkeuden ja sijainnin
- Lähtöpaikan korkeuden ja sijainnin
- Lähtöpaikan sijainnin ja droonin senhetkisen sijainnin
- Lähtöpaikan sijainnin ja ennalta asetetun turvakorkeuden
”Kun kyseessä on drone, jonka suurin lentoonlähtömassa (MTOM) on alle 250 grammaa:”
- Operaattoriksi rekisteröityminen on aina pakollista.
- Lennättäminen väkijoukkojen yllä on sallittua.
- Rekisteröitymistä ei vaadita missään olosuhteissa.
- ”Operaattoriksi on rekisteröidyttävä, jos dronessa on henkilötietojen keräämiseen kykenevä anturi (esim. kamera).”
Missä EASA:n antamia asetuksia sovelletaan?
- Koko maailmassa
- Kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa
- Vain ulkomailla
- ”Kaikissa EASA-jäsenvaltioissa (EU + Sveitsi, Norja, Islanti, Liechtenstein)”
EU:n droneasetukset astuivat voimaan 1. tammikuuta 2021. Mitä tämä tarkoittaa?
- Kansalliset säännökset pysyivät kaikesta huolimatta voimassa.
- Kansalliset säännökset eivät ole enää voimassa.
- Sekä kansalliset että EU-säännökset ovat voimassa.
- ”Kansalliset säännökset korvattiin EU-säännöksillä, tiettyjä kansallisia poikkeuksia lukuun ottamatta.”
Mikä on miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä (UAS) koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen numero?
- 2021/947
- 2019/947
- 2947/2021
- 2019/945
Mitä lyhenne Traficom tarkoittaa?
- Liikenne- ja viestintävirasto
- Liikenneturvallisuusvirasto
- Suomen Ilmailuhallinto
- Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus
Mikä taho vastaa lennonvarmistuspalvelujen tarjoamisesta Suomessa?
- Fintraffic Lennonvarmistus Oy
- Onnettomuustutkintakeskus (OTKES)
- Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto (EASA)
- Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Mikä on OTKES?
- Lentoliikenteen valvontakeskus
- Onnettomuustutkintakeskus
- Liikenne- ja viestintäviraston tutkintaosasto
- Oikeudellinen turvallisuuskeskus
”Jos miehittämättömälle ilma-alusjärjestelmälle (UAS) sattuu onnettomuus, siitä on ilmoitettava:”
- Vain Traficomille 72 tunnin kuluessa
- Vain Onnettomuustutkintakeskukselle (OTKES)
- Poliisille 24 tunnin kuluessa
- Traficomille ja Onnettomuustutkintakeskukselle (OTKES) viipymättä
Mitä tarkoitetaan termillä NOTAM?
- ”Lentäjät käyttävät sitä pysyäkseen ajan tasalla viimeisimmistä, lennon kannalta tärkeistä tiedoista.”
- Se yksilöi tietyn lennonjohdon (ATC) viestin.
- Se on ICAO:n asiakirja.
- Ilmoitus teknisestä poikkeavuudesta.
Traficomin myöntämät luvat lentämiseen rajoitetuilla UAS-ilmatilavyöhykkeillä:
- On ilmoitettava aina Fintrafficin lennonjohdolle
- Ovat voimassa yhden vuoden kerrallaan
- ”Voivat sisältää lisäehtoja, joita kauko-ohjaajan on ehdottomasti noudatettava”
- Ovat voimassa mille tahansa operaattorin rekisteröimälle dronelle
Mitä minun tulee tehdä lentääkseni lentoaseman läheisyydessä UAS-ilmatilavyöhykkeellä?
- Ei mitään erityistä.
- ”Noudattaa erityistä varovaisuutta, jotta ei häiritä paikallista lentoliikennettä.”
- ”Hakea ja saada lupa lentoaseman lennonvarmistusyksiköltä (esim. lennonjohdolta).”
- Noudattaa Traficomin julkaiseman määräyksen ATM-09A mukaista menettelyä.
Toiminta lentoaseman alueella on sallittua:
- Vain saatuaan luvan lentoaseman pitäjältä tai lennonjohdolta
- Aina ilman erityisiä vaatimuksia
- Ei koskaan
- Vain valtuutetulle lentoasemahenkilökunnalle
Missä tapauksissa drone-toimintaa varten vaaditaan tyypillisesti operatiivinen lupa Traficomilta tai erillinen ilmatilavaraus?
- Kun käytettävän dronen suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on 25 kg tai enemmän.
- Lennettäessä tiheästi asuttujen alueiden yllä.
- ”Toiminta yli 120 metrin korkeudessa maanpinnasta (AGL), lennot näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS) tai toiminta ilmatilavyöhykkeen asettaman korkeusrajoituksen yläpuolella.”
- Kaikki vastaukset ovat oikein.
”Jos dronetoimintaa ei ole mahdollista suorittaa avoimen kategorian sääntöjen puitteissa, onko lentäminen silti mahdollista?”
- ”Ei, toiminnasta on luovuttava.”
- ”Kyllä, mutta vain jos lennonjohto antaa siihen suullisen luvan.”
- ”Kyllä, siirtymällä ’erityinen’ (Specific) -kategoriaan ja hankkimalla Traficomilta toimintaluvan operaatiota varten.”
- ”Kyllä, ilmoittamalla operaatiosta paikalliselle poliisiviranomaiselle.”
”Kuka ilmoittaa drone-operaattorille päätöksestä, joka koskee tilapäisen ilmatila-alueen varaamista?”
- EASA (Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto)
- Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
- Ei kukaan. Päätös julkaistaan ainoastaan NOTAM-tiedotteena.
- Hakemuksen arvioinut taho (esim. Fintraffic Lennonvarmistus)
Mitä lyhenne ATZ (Aerodrome Traffic Zone) tarkoittaa?
- Saaristoalueiden yläpuolella oleva ilmatila.
- ”Suurten kaupunkien ympärille perustettu, määritellyn kokoinen ilmatila.”
- ”Lentopaikan ympärille perustettu, määritellyn kokoinen ilmatila lentopaikkaliikenteen suojaamiseksi.”
- ”Lentopaikan transiittialue (Airport Transit Zone).”
Onko miehittämättömällä ilma-aluksella (UAV) sallittua lentää ATZ-alueella?
- ”Kyllä, aina ilman erityisiä muodollisuuksia.”
- ”Kyllä, mutta vain tietyin ehdoin.”
- Ei.
- ”Kyllä, asianomaisen lennonjohtoyksikön luvalla.”
Mitä lyhenne CTR (lentoaseman lähialue) tarkoittaa?
- ”Vyöhyke, joka on perustettu suojaamaan liikennettä kaupungin yläpuolella.”
- ”Valvottu ilmatila, joka on perustettu suojaamaan lentoasemalle saapuvaa tai sieltä lähtevää IFR-liikennettä.”
- ”Lennonjohdon (ATC) viesti, joka liittyy liikennevirtaan.”
- Lyhenne englannin kielen sanoista Control Tower Region.
Lentoaseman lähialue (CTR):
- sisältää vähintään yhden lentopaikka-alueen (ATZ).
- on sama asia kuin lentopaikka-alue (ATZ).
- sijaitsee aina lentopaikka-alueen (ATZ) sisällä.
- ”on aina lentopaikka-alueen (ATZ) vieressä, mutta ei sisällä sitä.”
Mitä lyhenteet IFR ja VFR tarkoittavat?
- Ne ovat lennonjohtoelinten (ATC) lyhenteitä.
- ”Ne tarkoittavat lentosääntöjä, toinen mittarilentosääntöjä ja toinen näkölentosääntöjä.”
- Ne tarkoittavat tiettyjen ilmatilojen määritelmiä.
- Ne tarkoittavat kahta erityyppistä lentolupakirjaa.
Ovatko lentopaikat lainsäädännön näkökulmasta rinnastettavissa lentoasemiin?
- Totta
- Tarua
- Ei aina. Vain kaupunkien lähellä sijaitsevat lentopaikat rinnastetaan.
- ”Totta, mitä tulee droonien lentämistä koskeviin rajoituksiin.”
Mitä tarkoitetaan ’virheketjulla’?
- ”Huomattava määrä virheitä, jotka kaikki ovat saman henkilön tekemiä.”
- ”Sarja toisiinsa liittyviä virheitä, jotka johtavat onnettomuuteen tai vakavaan vaaratilanteeseen.”
- ”Sarja ohjeita, jotka ovat väärässä järjestyksessä tarkistuslistassa.”
- Teoreettinen malli onnettomuuksien analysointiin.
Tarkkaamattomuudesta johtuva virhe riippuu pääasiassa:
- Tottumuksistamme
- ”Toimintaympäristöstä, jossa tehtävä suoritetaan”
- Tehtävän vaikeusasteesta
- ”Ohjaajan sisäisistä tekijöistä (esim. väsymys, stressi)”
Virheiden vähentämiseksi on tarkoituksenmukaista:
- Toistaa toimenpide useita kertoja
- Tehdä ylimääräisiä tarkastuksia
- Hioa toimenpide täydelliseksi
- Käyttää aina tarkistuslistaa
”Fyysinen väsymys voi johtaa siihen, että:”
- Teemme vähäpätöisiä virheitä
- Näkökenttämme paranee
- Huomaamme tehokkaammin muiden virheet
- Aliarvioimme riskejä
”Mistä pääasiassa johtuu virhe, joka tehdään omaan kokemukseen nojaten?”
- Koulutuksen puutteesta
- Tehtävän suoritusympäristön objektiivisista olosuhteista
- Ainoastaan meistä itsestämme
- Liiallisesta itseluottamuksesta
”Jos miehittämätön ilma-alus törmää puuhun VIRHEELLISEN OHJAUSLIIKKEEN seurauksena, mistä se on voinut johtua?”
- Kauko-ohjaajan riittämättömistä taidoista
- Vallitsevista tuuliolosuhteista
- Potkurien virheellisestä asennuksesta
- Tilannetietoisuuden (situation awareness) menettämisestä
Mikä on paras keino ehkäistä toiminnallisia virheitä?
- Laatia ja noudattaa kirjallisia toimintaohjeita
- Opetella kaikki ulkoa
- Olla näyttämättä muille mahdollisia vaikeuksia
- Pitää lentoa edeltävä tiedotustilaisuus
”Mikä on oikea kaava, jolla mitataan RISKIN suuruutta?”
- R = P x D
- P = R x D
- D = P x R
- R = Todennäköisyys / Vakavuus
Mitä turvallisuustyöllä (Safety) pyritään tunnistamaan?
- Kaikkia onnettomuuksiin syyllisiä
- Turvattomia olosuhteita
- Kaikkia vaaratapahtumiin johtaneita syitä ja myötävaikuttaneita tekijöitä
- Vaaratekijät ja niihin liittyvät riskit
Kenen vastuulla LENNÄTYKSEN SUUNNITTELU on turvallisuuden (safety) näkökulmasta?
- Operaattorin
- Kauko-ohjaajan
- ”Ei operaattorin eikä kauko-ohjaajan, koska lennätyksen suunnittelu ei ole osa turvallisuutta.”
- Sekä operaattorin että kauko-ohjaajan
”Turvallisuuden kannalta, tuleeko kauko-ohjaajan ja operaattorin välttää kaikin keinoin vahinkoja ihmisille ja/tai omaisuudelle, vaikka se tarkoittaisi lennon peruuttamista?”
- ”Kyllä, mutta vain ihmisille aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.”
- ”Ei, koska turvallisuus vaikuttaa vain ei-toivotun tapahtuman todennäköisyyteen.”
- Kyllä.
- ”Ei, heidän on tasapainotettava riskiä tehtävän tavoitteiden kanssa.”
Onko turvallisuusriskien hallinnan (Safety Risk Management) tavoitteena poistaa kaikki riskit?
- ”Ei, turvallisuusriskien hallinnan tavoitteena on analysoida mahdollisia riskejä niiden ennaltaehkäisemiseksi tai rajoittamiseksi.”
- ”Kyllä, turvallisuudesta ei voi tinkiä.”
- ”Kyllä, riskiä on aina vältettävä kaikissa olosuhteissa.”
- ”Ei, kaikkien riskien poistaminen on mahdotonta. Tavoitteena on vähentää ne hyväksyttävälle tasolle (ALARP).”
”Mitä kauko-ohjaajan tulee tehdä, jos tuuli on operaation suoritushetkellä voimakkaampi kuin mitä suunniteltiin ja riskiarvioinnissa huomioitiin?”
- ”Hänen on peruttava tehtävä ja odotettava ennustettuja olosuhteita, koska aiempi suunnitelma ei ole enää voimassa.”
- ”Hänen on suunniteltava riskienhallinta uudelleen, tunnistettava uudet riskit ja noustava ilmaan.”
- ”Hän voi suunnitella riskienhallinnan uudelleen, tunnistaa uudet riskit ja mahdollisesti tarkistaa operaattorilta, onko saatavilla kokeneempaa kauko-ohjaajaa.”
- ”Hän voi lentää matalammalla korkeudella, jossa tuuli on heikompi.”
”Paras toimenpide, jonka kauko-ohjaaja voi tehdä huomatessaan, ettei hänellä ole riittäviä TEKNISIÄ VALMIUKSIA tehtävän suorittamiseen, on:”
- ”Perua tehtävä, koska turvallisuuden osalta hänellä on viimeinen sana.”
- ”Välttää ilmoittamasta asiasta operaattorille, koska riskiarviointi on jo tehty.”
- ”Ilmoittaa asiasta operaattorille, joka voi tarjota päteviä vaihtoehtoja.”
- Yrittää suorittaa tehtävä erittäin varovaisesti.
”Oikeaoppisessa riskienhallinnassa tulee ottaa huomioon riskit, jotka aiheutuvat:”
- Ihmisestä + laitteistosta
- Ihmisestä + ympäristöstä
- Ihmisestä + laitteistosta + ympäristöstä
- Ihmisestä + laitteistosta + ympäristöstä + organisaatiosta
Onko tärkeää pienentää riski mahdollisimman alhaiseksi?
- Kyllä
- Ei
- ”Ei, koska avoimen (OPEN) kategorian toiminnoissa riski on jo valmiiksi alhainen.”
- ”Kyllä, se on ALARP-periaate (As Low As Reasonably Practicable).”
Riskin tasoa voidaan pienentää
- Vähentämällä mahdollisten seurausten vakavuutta
- Pienentämällä tapahtuman toteutumisen todennäköisyyttä
- Molemmat edellä mainitut ovat keinoja riskin pienentämiseen
- Siirtämällä riski kolmannelle osapuolelle vakuutuksen avulla
Mitä onnettomuudesta on oikein todeta?
- Se tapahtuu yksinomaan teknisten ongelmien seurauksena.
- Se on aina seurausta useammasta virheestä (tapahtumaketju tai virheketju).
- Sen aiheuttaa aina useamman henkilön tekemä virhe.
- Sen aiheuttaa inhimillinen virhe 80 %:ssa tapauksista.
Mihin Suomen ilmatila ulottuu?
- ”Koko Suomen maa-alueelle, saaret mukaan lukien.”
- Maa-alueiden ja 12 meripeninkulman levyisen aluevesikaistaleen ylle.
- Vain sotilaallisesti tärkeiden alueiden ylle.
- ”Maa-alueiden, aluemerten sekä kansainvälisillä sopimuksilla hallinnoitavaksi annetun ilmatilan ylle.”
Millä kirjaimella merkitään valvomaton ilmatila?
- G
- P
- D
- F
Mitä lyhenne FIR tarkoittaa?
- Ilmatilaa meren yllä
- ”Aluetta, jolla valtio voi kieltää lentämisen”
- ”Ilmatilan aluetta, jolla tarjotaan lennonvarmistuspalveluita”
- Mittarilentosääntöjä
”Voinko ohjata dronea, jos olen nauttinut alkoholia 6 tuntia ennen lentoa?”
- ”Kyllä, koska alkoholi on siinä ajassa todennäköisesti poistunut elimistöstäni.”
- ”Kyllä, kunhan en juo mitään lennon aikana.”
- ”Ei, koska alkoholia ei saa nauttia 24 tuntiin ennen lentotehtävää.”
- ”Ei, nyrkkisääntö on ”8 tuntia pullosta kaasuun”.”
Kauko-ohjaajan on pidättäydyttävä tehtäviensä suorittamisesta PSYKOAKTIIVISTEN AINEIDEN tai ALKOHOLIN vaikutuksen alaisena ennen lentoa tai sen aikana.
- ”Ei, psykoaktiivisten aineiden tai alkoholin käytön osalta sovelletaan tieliikennelakia.”
- Kyllä
- Ei
- ”Tämä on suositus, ei velvoite.”
”Mitä tulee ottaa huomioon, kun käytetään ilman reseptiä saatavia LÄÄKKEITÄ:”
- Kauko-ohjaajan on joka tapauksessa kysyttävä neuvoa lääkäriltä.
- Niiden käytöstä ei aiheudu minkäänlaisia ongelmia.
- On suositeltavaa testata niiden vaikutukset 24 tuntia ennen lentoa.
- ”Pakkausseloste on luettava huolellisesti, jotta voidaan tarkistaa ajokykyyn vaikuttavat vasta-aiheet.”
Mikä seuraavista väittämistä stressistä pitää paikkansa?
- ”Stressi on välttämätön paha, jos haluamme osoittaa kykymme.”
- Stressin aiheuttama jännitystila heikentää aina fyysistä ja henkistä suorituskykyä.
- ”Stressiä on arvioitava eri tavoin riippuen siitä, parantaako vai heikentääkö se ihmisen suorituskykyä.”
- Kohtuullinen stressitaso voi parantaa suorituskykyä (eustressi).
”Mitä tulee SÄÄOLOSUHTEISIIN, mikä seuraavista väittämistä pitää paikkansa?”
- Kuumana ja kosteana päivänä suorituskyky ei ole optimaalinen.
- Kuumana ja kuivana päivänä suorituskyky on parempi.
- Niillä ei ole mitään vaikutusta ihmisen suorituskykyyn.
- ”Äärimmäiset olosuhteet, niin kuumat kuin kylmätkin, heikentävät suorituskykyä.”
”Jos toiminta-alueella on voimakasta melua, miten se voi vaikuttaa tehtävän suorittamiseen?”
- Heikentää tai estää sanattoman viestinnän.
- Heikentää omien tehtävien suorittamista.
- Heikentää valppautta vaaratilanteissa.
- Kaikki vastaukset ovat oikein.
Unettoman yön aiheuttama VÄSYMYS:
- Lisää stressiä ja sen seurauksena parantaa suorituskykyä
- Ei vaikuta suorituskykyyn lainkaan
- Heikentää suorituskykyä merkittävästi
- Voidaan kompensoida kahvilla tai energiajuomilla
”Mitä seuraa, jos olet erittäin VÄSYNYT?”
- Reaktiokykysi ulkoisiin ärsykkeisiin paranee
- Suhtaudut usein välinpitämättömästi ulkoisiin ärsykkeisiin
- Keskittymiskykysi ei muutu
- Riskintuntosi heikkenee
Mitä on niin sanottu ryhmäpaine (engl. peer pressure)?
- ”Paine, jonka henkilö kokee, kun kollegat tekevät päätöksiä kuulematta häntä.”
- ”Paine, jonka henkilö kokee ja joka saa hänet mukautumaan siihen, mitä hän uskoo kollegoidensa odottavan häneltä.”
- ”Paine, jonka henkilö kokee kilpaillessaan työtovereidensa kanssa.”
- ”Paine ottaa riskejä, jotta ei näyttäisi huonolta kollegoiden silmissä.”
Mitä tarkoitetaan tilannetietoisuudella (Situational Awareness)?
- ”Ympäröivien tapahtumien havainnointi, ymmärtäminen ja ennakointi.”
- UAS-ilma-aluksen huollon luotettavuus.
- Tiettyjen valvontatasojen käyttöönotto jossakin prosessissa.
- Tarkka tieto oman dronen sijainnista ja tilasta.
Ennen lentoa kauko-ohjaajan on arvioitava toimintaympäristö ja varmistettava:
- Esteiden olemassaolo
- Toimintaan osallistuvien henkilöiden poissaolo
- Esteiden olemassaolo sekä ulkopuolisten henkilöiden poissaolo toiminta-alueelta
- Sääolosuhteet
”Mitä varustetta miehittämättömässä ilma-aluksessa (UAS) on käytettävä yölennolla Avoimessa (Open) kategoriassa, jotta ilma-alus voidaan havaita?”
- Vihreää vilkkuvaa valoa.
- Heijastavia teippejä tai tarroja.
- ”Infrapunavaloa, joka auttaa paikantamaan UAS-ilma-aluksen.”
- Punaista ja vihreää jatkuvasti palavaa suuntavaloa.
Mitkä ovat kauko-ohjaajan pääasialliset VASTUUT?
- ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana, mutta vain jos ilma-alus on hänen näköpiirissään.”
- ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana. Vastuu alkaa järjestelmän käynnistämisestä ja päättyy, kun ilma-alus on maassa, sammutettu ja asianmukaisesti pois laitettu.”
- ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana. Vastuu alkaa, kun ilma-alus on vähintään 10 metrin korkeudessa tai muuten esteiden yläpuolella, ja päättyy, kun se on maassa, sammutettu ja asianmukaisesti pois laitettu.”
- Pääasiallinen vastuu on lennon turvallinen suorittaminen.
”Jos syntyy hätätilanne, joka vaatii välittömiä päätöksiä ja toimia, onko kauko-ohjaajan ryhdyttävä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin suojellakseen operaatioon osallistuvia tai siihen osallistumattomia henkilöitä?”
- Riippuu tilanteesta. Kauko-ohjaajan on joka tapauksessa ryhdyttävä kaikkiin toimiin oman turvallisuutensa varmistamiseksi.
- Ei
- Kyllä
- ”Kyllä, asettaen maassa olevien ihmisten turvallisuuden dronen pelastamisen edelle.”
Mitä kauko-ohjaajan on tarkistettava ennen jokaista lentoa?
- Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) eheys ja kaikkien UAS-järjestelmän akkujen täysi varaus
- Maa-aseman (Ground Station) akkujen täysi varaus
- Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) ulkoinen eheys ja akkujen täysi varaus
- Hänen on suoritettava täydellinen lennonvalmistelutarkastuslista (checklist)
INHIMILLISET TEKIJÄT: Mikä on tämän aihealueen tutkimisen päätarkoitus?
- Löytää virheestä vastuussa oleva henkilö työpaikalla.
- Lisätä turvallisuuden tasoa.
- Vähentää ihmisten määrää työpaikalla.
- Optimoida ihmisen suorituskykyä ja hyvinvointia.
Mitä UAS-ilmatilavyöhykkeillä tarkoitetaan?
- ”Menettelyjä, joita noudattamalla haetaan toimintalupaa SPECIFIC-kategoriaan.”
- ”Ilmatilan osia, jotka on varattu ainoastaan miehittämättömän ilmailun käyttöön.”
- ”Kriteerejä ja menettelyjä, joilla perustetaan Traficomin hyväksymä koulutuskeskus.”
- ”Maantieteellisiä alueita, joilla drone-lennätystä on turvallisuus-, yksityisyys-, tai ympäristösyistä rajoitettu, se on kielletty tai sille on asetettu erityisehtoja.”
Mistä löytyvät Suomen ilmatilan käyttöä koskevat säännöt ja rajoitusalueet?
- Traficomin julkaisemasta erillisestä kiertokirjeestä
- ”Lupahakemuksesta, joka toimitetaan Traficomille”
- ”Lupahakemuksesta, joka toimitetaan Fintrafficin lennonvarmistukselle”
- AIP Suomi -julkaisusta ja drone.fintraffic.fi -palvelusta
”Jos lennätät dronea 5 km etäisyydellä sotilaslentokentästä, mitä sinun on ensisijaisesti tehtävä?”
- ”Varmistettava, että lento tapahtuu enintään 120 metrin korkeudella ja aina näköyhteydessä (VLOS).”
- Lennättäminen on ehdottomasti kielletty näin lähellä sotilaslentokenttää.
- Rajoitettava lennon etäisyys 200 metriin ja korkeus 45 metriin.
- Tarkistettava voimassa olevat UAS-ilmatilavyöhykkeet ja muut rajoitukset esimerkiksi Aviamaps-palvelusta.
Onko droneilla lentäminen sallittua suurten kaupunkien tai muiden tiheästi asuttujen alueiden yläpuolella?
- ”Kyllä, mutta vain toimintaluvan nojalla ’erityinen’ (Specific) -kategoriassa. Lisäksi viranomaiset voivat yleisen turvallisuuden vuoksi kieltää tai rajoittaa lentämistä tietyillä alueilla.”
- ”Kyllä, kunhan lentokorkeus on alle 30 metriä.”
- ”Ei, se on kaikissa olosuhteissa kiellettyä.”
- ”Kyllä, avoimessa (Open) A2-kategoriassa, jos dronella on C2-luokitus.”
”Jos aion suorittaa lennon miehittämättömällä ilma-aluksella kaupungin yllä sijaitsevalla P-, R- tai D-ilmatilavyöhykkeellä:”
- Minun on luovuttava lennosta. Lentäminen kyseisillä alueilla on aina kielletty.
- Minun on haettava lupa ensin paikalliselta poliisilta ja sen jälkeen Traficomilta.
- Minun on haettava lupa Fintrafficin lennonvarmistukselta.
- Minun on selvitettävä vyöhykkeen voimassaolosta vastaava taho ja pyydettävä heiltä lupa lentämiseen.
Sovelletaanko EU:n droneasetuksia (EU) 2019/947 myös sisätiloissa (INDOOR) tapahtuvaan toimintaan?
- Epätosi
- ”Kyllä, mutta ainoastaan julkisissa rakennuksissa”
- Kyllä
- ”Kyllä, jos rakennus sijaitsee UAS-ilmatilavyöhykkeellä”
”Avoimessa toimintakategoriassa (Open) yleinen suurin lentokorkeus on 120 metriä maan- tai vedenpinnasta. Miten tämä sääntö muuttuu, kun lennätetään korkean, keinotekoisen esteen lähellä?”
- ”Lennätyskorkeus saa olla enintään 15 metriä esteen korkeuden yläpuolella, edellyttäen että drone pysyy enintään 50 metrin vaakaetäisyydellä esteestä ja toiminta tapahtuu esteestä vastaavan tahon pyynnöstä.”
- ”Lennätyskorkeus saa olla enintään 50 metriä esteen korkeuden yläpuolella, edellyttäen että drone pysyy enintään 15 metrin vaakaetäisyydellä esteestä.”
- ”120 metrin enimmäiskorkeutta ei saa ylittää missään olosuhteissa, vaikka esteen vieressä lennätettäisiinkin.”
- ”Lennätyskorkeuden saa nostaa esteen tasalle, mutta ei sen yli.”
📄 Haluatko ilmaisen näytteen?
Lataa ilmainen PDF, jossa on aitoja koetehtäviä ja niiden selitykset ➡️ Lataa täältä
✅ Kaikki viralliset Traficom A1/A3 -kysymykset ja vastaukset 2025 löytyvät täältä:
🚀 Valmistaudutko A2-dronekokeeseen?
Tarjoamme myös täydellisen kysymys- ja vastauspankin A2-kokeeseen. Katso täältä: Drone-lupa A2