Broken drone DJI Mini 3 for repair

Viralliset vastaukset drone-kokeeseen A1/A3 Suomessa – nopea PDF-lataus, jotta läpäiset Traficomin drone lupakirjan kertaheitolla

📄 Haluatko ilmaisen näytteen?

Lataa ilmainen PDF, jossa on aitoja koetehtäviä ja niiden selitykset ➡️ Lataa täältä

✅ Kaikki viralliset Traficom A1/A3 -kysymykset ja vastaukset 2025 löytyvät täältä:

➡️ https://dronelupa.fi/product/a1-a3-drone-lupa-koe-suomi-viralliset-kysymykset-ja-oikeat-vastaukset-selityksineen-traficom/

🚀 Valmistaudutko A2-dronekokeeseen?

Tarjoamme myös täydellisen kysymys- ja vastauspankin A2-kokeeseen. Katso täältä: Drone-lupa A2

Riittääkö tavallinen kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus kattamaan dronen käytön lain edellyttämällä tavalla?

  • Kyllä.
  • ”Kyllä, mutta vain jos drone painaa alle 250 grammaa.”
  • ”Ei, drone-toimintaa varten tarvitaan yleensä erillinen vakuutus.”
  • ”Ei, paitsi jos lento kestää alle 10 minuuttia.”

Saako miehittämätöntä ilma-alusta (UAV) lennättää laillisesti ilman vakuutusta?

  • Kyllä
  • ”Kyllä, mutta vain satunnaisessa käytössä”
  • ”Ei, ei koskaan”
  • ”Kyllä, mutta vain sisätiloissa lennettäessä”

”Minkälainen vakuutus on pakollinen drone-toiminnalle, kun vakuutusvelvollisuus lain mukaan täyttyy (esim. ilma-aluksen paino ylittää 20 kg)?”

  • Vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutuvien vahinkojen varalta
  • Varkaus- ja palovakuutus
  • ”Kaskovakuutus, joka kattaa itse laitteen vauriot”
  • Oikeusturvavakuutus

Onko Euroopan unionin asetuksen (2019/947) mukaan mahdollista lennättää vakuuttamatonta UAS-laitetta?

  • ”Ei, ei koskaan.”
  • ”Kyllä, mutta vain erityisissä olosuhteissa.”
  • ”Kyllä, mutta vain jos SAIL-taso on alle V.”
  • ”Kyllä, jos UAS-laite on luokiteltu leluksi.”

Milloin miehittämättömän ilma-aluksen (UAS) vastuuvakuutus kolmansien osapuolien varalle on Suomessa pakollinen?

  • Se on aina pakollinen kaikissa drone-operaatioissa.
  • Vain ammattimaisessa tai kaupallisessa käytössä.
  • ”Kun ilma-aluksen paino on 20 kg tai enemmän, tai kun toiminta kuuluu ’erityinen’ (Specific) -kategoriaan.”
  • ”Vain, jos toiminta tapahtuu ’erityinen’ (Specific) -kategoriassa.”

”Mitä ilmatyön tilaajan tulee tarkistaa, kun työ suoritetaan miehittämättömällä ilma-aluksella (UAS)?”

  • ”Että kauko-ohjaajalla on vakuutus, joka kattaa kameran arvon.”
  • Että kauko-ohjaajalla on vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutettujen vahinkojen varalta.
  • Että kauko-ohjaajalla on vastuuvakuutus kolmansille osapuolille aiheutettujen vahinkojen varalta ja vaadittava kelpoisuus pyydetyn lennon suorittamiseen.
  • Että kauko-ohjaajalla on vähintään 100 tunnin lentokokemus.

Minkälainen vakuutus on pakollinen drone-toimintaa varten?

  • Vakuutus dronen toimintahäiriöiden varalta
  • Toiminnan vastuuvakuutus
  • Vakuutus dronen varkauden ja tulipalon varalta
  • ”Ei mikään, jos käyttö on puhtaasti harrastustoimintaa”

Kun miehittämätöntä ilma-alusta (UAS) käytetään AMMATTIMAISESSA TOIMINNASSA:

  • Ennen lentoa kauko-ohjaaja ja toimeksiantaja sopivat keskenään vastuunjaosta.
  • KAUKO-OHJAAJA ja/tai hänen organisaationsa (OPERAATTORI) ovat aina VASTUUSSA LENNÄTYKSESTÄ.
  • Työn tilannut yritys (TOIMEKSIANTAJA) on vastuussa lennätyksestä.
  • Vastuu jaetaan aina tasan 50/50 kauko-ohjaajan ja toimeksiantajan kesken.

”Voinko harjoittaa ammattimaista drone-toimintaa, kun olen suorittanut Avoimen luokan A1/A3-verkkoteoriakokeen?”

  • Kyllä.
  • ”Kyllä, mutta vasta rekisteröidyttyäni drone-operaattoriksi Traficomin ylläpitämään rekisteriin ja hankittuani toimintaa varten voimassaolevan vastuuvakuutuksen.”
  • ”Ei, voin lentää ainoastaan harrastuslentoja.”
  • ”Kyllä, mutta ainoastaan alle 250 grammaa painavilla droneilla.”

Kun lennätetään avoimen kategorian A1-alaluokassa ja Follow Me -toiminto on käytössä:

  • Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 50 metriä.
  • Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 100 metriä.
  • Dronin etäisyys kauko-ohjaajasta saa olla enintään 150 metriä.
  • ”Etäisyydelle ei ole rajoitusta, kunhan droni pysyy suorassa näköyhteydessä (VLOS).”

Mihin avoimen toimintakategorian alakategoriaan alle 250 gramman painoinen drone sijoittuu?

  • A1 ilman hyötykuormaa
  • A1 hyötykuorman kanssa
  • ”A1, jos sen nopeus on alle 19 m/s ja/tai se on itse rakennettu”
  • ”Aina ja ainoastaan A1, riippumatta sen enimmäisnopeudesta tai onko se itse rakennettu”

Mitä tarkoitetaan ihmisjoukoilla?

  • Vähintään viiden hengen ryhmää
  • ”Ihmisryhmää, jossa henkilöillä ei lukumäärästä riippumatta ole mahdollisuutta poistua alueelta fyysisten esteiden (esim. aitojen) vuoksi”
  • Vähintään kahdentoista hengen ryhmää
  • ”Mitä tahansa yleisötapahtumaa, kuten konserttia tai jalkapallo-ottelua”

Onko lennättäminen ihmisjoukkojen yläpuolella sallittua?

  • ”Kyllä, kunhan lentoon on saatu lupa Traficomilta.”
  • ”Kyllä, mutta vain jos käytettävä drone painaa alle 250 grammaa.”
  • ”Ei, ihmisjoukkojen yllä lentäminen on avoimessa (open) kategoriassa aina kiellettyä.”
  • ”Kyllä, jos lentokorkeus pidetään koko ajan yli 120 metrissä.”

Avoimen kategorian A1/A3-todistuksella saat lentää:

  • Teollisuusalueilla
  • Kaupunkialueen puistoissa
  • Avoimilla pelloilla
  • Omalla tontillasi kaupungin keskustassa

SUURIN SALLITTU LENTOKORKEUS avoimessa kategoriassa on:

  • 120 metriä merenpinnasta
  • 120 metriä maanpinnasta
  • 120 jalkaa
  • 120 metriä lentoonlähtöpaikasta

Avoimen kategorian A3-alaluokassa on sallittua lentää:

  • ”Vähintään 50 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista ja vain alueella, jossa ei oletettavasti vaaranneta yhtäkään ulkopuolista henkilöä.”
  • ”Kaukana yksittäisistä henkilöistä, 150 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista ja 50 metrin etäisyydellä yksittäisistä henkilöistä.”
  • ”Alueella, jossa ei oletettavasti vaaranneta yhtäkään ulkopuolista henkilöä, sekä vähintään 150 metrin etäisyydellä ihmisjoukoista.”
  • Vähintään 150 metrin etäisyydellä asuinalueista ja pitäen drone aina näköyhteydessä.

”Mitä tarkoitetaan avoimella (OPEN) ja rajoitetulla avoimella (LIMITED OPEN) toimintakategorialla?”

  • ”Toimintaa, joka suoritetaan näköyhteydellä (VLOS) vähintään 150 metrin turvaetäisyydellä asuinalueista ja vähintään 50 metrin etäisyydellä ulkopuolisista henkilöistä.”
  • ”Toimintaa, joka suoritetaan näköyhteydellä (VLOS) vähintään 50 metrin turvaetäisyydellä asuinalueista ja vähintään 150 metrin etäisyydellä ulkopuolisista henkilöistä.”
  • ”UAS-toimintaa, jota pidetään luonnostaan vähäriskisenä, ja joka ei sellaisenaan edellytä viranomaisen ennakkolupaa tai UAS-operaattorin toimintailmoitusta ennen toiminnan aloittamista.”
  • ”Yksinomaan virkistyskäyttöön tarkoitettua toimintaa, jossa käytetään alle 2 kg painavia droneja.”

ULKOPUOLISET HENKILÖT ovat:

  • ”Henkilöitä, jotka operaattori on perehdyttänyt noudatettaviin varotoimenpiteisiin.”
  • ”Henkilöitä, jotka eivät ole koskaan olleet osallisina UAS-lennon onnettomuudessa.”
  • ”Henkilöitä, jotka eivät osallistu käynnissä olevaan UAS-toimintaan.”
  • ”Kaikki ohikulkijat, jotka ovat yli 50 metrin päässä toiminta-alueesta.”

Mikä seuraavista operaatioista luokitellaan SPECIFIC-luokkaan kuuluvaksi?

  • ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jonka suurin lentoonlähtöpaino on yli 250 g.”
  • ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jolla ei kuljeteta vaarallisia aineita.”
  • ”Miehittämättömän ilma-aluksen käyttö, jonka suurin lentoonlähtöpaino on yli 25 kg.”
  • ”Lentäminen ””follow me”” -tilassa niin, että etäisyys kauko-ohjaajaan on yli 50 metriä.”

Miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä (UAS) koskevat menettelyt ja säännöt ovat:

  • Suhteutettuja suunnitellun toiminnan riskiin ja luonteeseen
  • Suhteutettuja vain suunnitellun toiminnan riskiin
  • Suhteutettuja vain suunnitellun toiminnan luonteeseen
  • Samat kaikille toimintakategorioille

”AVOIN-kategorian pääasiallinen ominaisuus on, että sen toimintaan liittyy vähäisin riski.”

  • Väärin
  • Oikein
  • ”Oikein, koska kyseessä on ainoastaan harrastustoiminta.”
  • ”Väärin, sillä riski on sama kaikissa kategorioissa.”

EASA-asetus määrittelee kolme pääkategoriaa miehittämättömien ilma-alusjärjestelmien (UAS) käytölle. Mitkä ne ovat?

  • ”Avoin (Open), erityinen (Specific) ja sertifioitu (Certified)”
  • ”Kriittinen toiminta, ei-kriittinen toiminta ja avoin kategoria”
  • ”Kriittinen toiminta, erityinen kriittinen toiminta ja avoin kategoria”
  • ”Harrastekäyttö, ammattikäyttö ja koelentotoiminta”

”Mitä operaatioita kuuluu ERITYISEEN (SPECIFIC) kategoriaan?”

  • ”Kaikki operaatiot, jotka vaativat toimivaltaisen viranomaisen myöntämän toimintaluvan. Jos jokin AVOIN (OPEN) -kategorian vaatimuksista ei täyty, UAS-operaattori ja sen toiminta luokitellaan ERITYISEEN kategoriaan.”
  • ”Kaikki tapaukset, joissa vaaditaan lennonvarmistuspalvelun (ATS) arviointia.”
  • ”Kaikki toiminta, joka tapahtuu lentoaseman läheisyydessä.”
  • ”Kaikki lennot, jotka lennetään näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS).”

Onko miehittämättömällä ilma-aluksella (UAS) suoritetuista operaatioista pakko pitää kirjaa?

  • ”Kyllä, ja kirjanpito voi olla myös sähköisessä muodossa.”
  • Ei.
  • ”Kyllä, kauko-ohjaajan lentopäiväkirjaan.”
  • ”Vain ’erityinen’ (Specific) -kategorian operaatioissa.”

Vaaditaanko droneoperaattoriksi rekisteröitymistä varten voimassa olevaa kauko-ohjaajan pätevyystodistusta?

  • ”Kyllä, kaikissa tapauksissa.”
  • ”Ei, sillä operaattoriksi rekisteröityvä taho (esim. yritys) ei välttämättä itse toimi kauko-ohjaajana.”
  • ”Ei, mutta rekisteröinnin on oltava tehtynä ennen ensimmäistä lennätystä.”
  • ”Kyllä, pätevyystodistus on liitettävä rekisteröitymisen yhteydessä.”

Mitä on paikkatietoisuus (geo-awareness)?

  • ”Se, että lennättäjä tai kauko-ohjaaja on osoittanut tunnistaneensa säänneltyjen ilmatilavyöhykkeiden olemassaolon aiotun toiminta-alueen läheisyydessä.”
  • ”Se, että lennättäjä tai kauko-ohjaaja on osoittanut arvioineensa alueen maastonmuodoista aiheutuvat mahdolliset riskit.”
  • ”Toiminto, joka pystyy havaitsemaan ilmatilarajoitusten rikkomisia.”
  • Kauko-ohjaajan kyky suunnistaa ilman GPS-järjestelmän apua.

Miten Fintrafficin ylläpitämää drone.fintraffic.fi-palvelua voidaan parhaiten kuvailla?

  • ”Portaali, jossa drone-operaattorit rekisteröityvät ja suorittavat teoriakokeen.”
  • ”Portaali, joka on tarkoitettu UAS-operaattoreille maantieteellisen tietoisuuden lisäämiseksi, UAS-ilmatilavyöhykkeitä koskevien tietojen julkaisuun ja lentosuunnitelmien tekemiseen.”
  • ”Järjestelmä, joka mahdollistaa dronen pakollisen etätunnistuksen ja rekisteröintitarran tilaamisen.”
  • Sosiaalinen verkosto ja kuvanjakopalvelu drone-harrastajille.

Mikä on drone-lennättäjän karttapalvelu (esim. Aviamaps) ja mihin sitä käytetään?

  • ”Fintrafficin ylläpitämä sivusto, jolla julkaistaan lennonjohtoyksiköiden toimintaohjeita.”
  • ”Verkkosivusto, josta löytyy Suomen kartta ja kaikki Fintrafficin toimipisteet.”
  • ”Verkkopalvelu, josta löytyy muun muassa Suomen kartta, johon on merkitty UAS-ilmatilavyöhykkeet, kuten kielto- (P), rajoitus- (R) ja vaara-alueet (D).”
  • ”Verkkokauppa, josta voi ostaa sertifioituja droneja ja niiden lisävarusteita.”

”Tuleeko kameralla varustetun dronen operaattorin, laitteen painosta riippumatta, varmistaa ennen lentoa, että hän on rekisteröitynyt operaattoriksi ja kiinnittänyt operaattoritunnuksensa droneen?”

  • Ei
  • Velvoitetta rekisteröityä tai kiinnittää operaattoritunnusta droneen ei tällä hetkellä ole.
  • Kyllä
  • ”Kyllä, mutta vain ammattimaisessa käytössä.”

Tuleeko UAS-operaattorin ennen lennon aloittamista varmistaa rekisteröitymisensä ja kiinnittää operaattoritunnuksensa ilma-alukseen?

  • ”Ei, riittää rekisteröityminen mille tahansa drone-aiheiselle verkkosivustolle.”
  • Kyllä.
  • Ei.
  • ”Kyllä, mutta vain jos dronen paino on yli 250 grammaa.”

”Kauko-ohjaajan on noudatettava VLOS-lennätyksen aikana tarkasti Traficomin asettamia ilmatilan käyttörajoituksia, jotka ovat nähtävillä esimerkiksi Aviamaps-karttapalvelussa.”

  • Kyllä
  • Ei
  • ”Kyllä, mutta vain laajennetun näköyhteyden (EVLOS) lennoilla.”
  • ”Ei, jos hänellä on erityislupa paikallispoliisilta.”

Mistä UAS-ilmatilavyöhykkeiden tiedot ovat saatavilla graafisessa muodossa?

  • Traficomin verkkosivuilla (www.traficom.fi)
  • Ne eivät ole saatavilla verkossa
  • Fintrafficin dronekarttapalvelussa (drone.fintraffic.fi)
  • AIP-julkaisussa (Aeronautical Information Publication)

Pitääkö drone-operaattorin rekisteröityä ja kiinnittää operaattorin rekisteröintitunnus droneen?

  • Kyllä
  • Ei
  • ”Ei. On vain velvollisuus rekisteröityä, mutta tunnusta ei tarvitse kiinnittää droneen.”
  • ”Kyllä, paitsi jos drone on luokiteltu leluksi.”

Onko minun osallistuttava lähiopetuskurssille koulutusorganisaation tiloissa saadakseni avoimen A1/A3-kategorian kauko-ohjaajan todistuksen?

  • ”Se ei ole pakollista, mutta voin osallistua sellaiselle saadakseni paremman valmistautumisen.”
  • Ei
  • Kyllä
  • ”Kyllä, jos olen alaikäinen.”

Vaaditaanko lääkärintarkastus Avoimen kategorian A1/A3-pätevyyden saamiseksi?

  • Kyllä
  • ”Kyllä, mutta vain droneille, joiden suurin lentoonlähtömassa on yli 10 kg”
  • Ei
  • ”Kyllä, mutta vain yli 60-vuotiaille kauko-ohjaajille”

”Lennätettäessä dronea, jonka suurin lentoonlähtömassa on yli 250 g mutta alle 2 kg, vaaditaan avoimen kategorian A1/A3 -pätevyystodistus.”

  • Väärin
  • ”Ainoastaan, jos viranomainen sitä vaatii”
  • Oikein
  • ”Oikein, mutta vain ammattikäytössä”

Suomessa myönnetty osaamistodistus (yleisesti tunnettu nimellä kauko-ohjaajan todistus) on voimassa Euroopassa:

  • Väärin
  • Oikein
  • Se riippuu operaattorista.
  • ”Oikein, mutta vasta EASAn vahvistuksen jälkeen.”

”Mikä on vähimmäisikä Suomessa, jotta voi suorittaa dronen A1/A3-verkkoteoriakokeen?”

  • 18 vuotta
  • 16 vuotta
  • 14 vuotta
  • 12 vuotta

Mikä on A1/A3-alakategorioiden kauko-ohjaajan pätevyyden voimassaoloaika?

  • Yksi vuosi
  • 5 vuotta
  • Pätevyys ei vanhene
  • ”2 vuotta, jonka jälkeen vaaditaan kertauskoe”

Miten määritellään termi KAUKO-OHJAAJA?

  • ”Henkilö, joka ohjaa miehittämätöntä ilma-alusta automaattitilassa.”
  • ”Luonnollinen henkilö, joka on vastuussa lennon turvallisesta suorittamisesta ja pystyy aina hallitsemaan miehittämättömän ilma-aluksen lentoa.”
  • ”Luonnollinen henkilö, joka ohjaa miehittämätöntä ilma-alusta ohjauspisteestä.”
  • ”UAS-operaattori, jolla on laillinen vastuu lennosta.”

Olenko kauko-ohjaajana aina velvollinen noudattamaan laitteen käyttöohjetta?

  • ”Kyllä, aina.”
  • En.
  • ”Kyllä, mutta vain, jos käyttöohjeen sisältö ei ole ristiriidassa lainsäädännön kanssa.”
  • ”En, jos minulla on riittävästi kokemusta arvioidakseni tilanteen toisin.”

”Saako droneen asentaa potkureita, joiden nousu ja koko poikkeavat vakiopotkureista?”

  • ”Yleensä ei, ellei valmistaja ole sitä nimenomaisesti sallinut laitteen käyttöohjeessa.”
  • ”Kyllä, droneen voi asentaa mitkä tahansa potkurit.”
  • ”Kyllä, aina ja kaikissa tapauksissa.”
  • ”Kyllä, jos uudet potkurit parantavat suorituskykyä.”

”Kauko-ohjaaja voi lennättää miehittämätöntä ilma-alusta, vaikka tuulen voimakkuus ylittäisi käyttöohjeessa ilmoitetun rajan.”

  • Väärin
  • ”Oikein, koska lennonohjain hallitsee järjestelmää joka tapauksessa.”
  • Riippuu tilanteesta.
  • ”Oikein, jos lento suoritetaan asumattomilla alueilla.”

Onko AVOIN-kategoriassa (OPEN) suoritettuja lentoja pakollista kirjata ylös?

  • ”Kyllä, sekä kauko-ohjaajan lentopäiväkirjaan että dronen tekniseen päiväkirjaan.”
  • ”Kyllä, mihin tahansa digitaaliseen muotoon.”
  • Ei.
  • ”Kyllä, mutta vain jos lento on ammattitoimintaa.”

Mitä ilmailussa tarkoitetaan tarkistuslistalla (checklist)?

  • ”Pakollinen tarkistuslista, joka löytyy lennon suoritusta koskevasta lokikirjasta.”
  • ”Tarkistuslista, jonka tarkoituksena on varmistaa tiettyjen toimenpiteiden suorittaminen, jotka kauko-ohjaaja saattaisi unohtaa.”
  • ”Pakollinen tarkistuslista, jonka Traficom vaatii miehittämättömän ilma-aluksen rekisteröintiin.”
  • ”Vapaaehtoinen asiakirja, josta on hyötyä vain aloitteleville kauko-ohjaajille.”

”EU:n dronelainsäädännön myötä miehittämättömien ilma-alusten toiminta jaettiin ’avoin’ (Open), ’erityinen’ (Specific) ja ’sertifioitu’ (Certified) -kategorioihin. Mikä on pääasiallinen lentotapa, jota ’avoin’-kategoriassa edellytetään?”

  • Lento suoran näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS)
  • Lento laajennetussa näköyhteydessä (EVLOS)
  • Lento suorassa näköyhteydessä (VLOS)
  • Lento FPV-laseilla ilman tähystäjää

Miehittämättömien ilma-alusten (UAS) operaatiot jaetaan seuraaviin tyyppeihin:

  • ”VLOS, EVLOS ja RLOS”
  • ”VLOS, kriittiset skenaariot ja ei-kriittiset skenaariot”
  • ”VLOS, EVLOS ja BVLOS”
  • Näkö- ja mittarilento-operaatiot

VLOS-toiminnan määritelmä

  • ”UAS-toimintatyyppi, jossa kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvaa, apuvälineetöntä näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen ja voi siten ohjata sen lentorataa törmäysten välttämiseksi suhteessa muihin ilma-aluksiin, ihmisiin ja esteisiin.”
  • UAS-laitteella suoritettu toiminta lentoasemien läheisyydessä.
  • UAS-laitteella suoritettu toiminta maassa olevien ihmisryhmien läheisyydessä.
  • ”Lento, jota ohjataan maa-aseman (Ground Control Station) monitorin kautta.”

”Mitä ilmatilan rajoituksia kauko-ohjaajan on noudatettava, kun lento suoritetaan näköyhteydellä (VLOS)?”

  • ”Ne rajoitukset, jotka on määritelty Traficomin asettamilla UAS-ilmatilavyöhykkeillä.”
  • Laajennetun näköyhteyden (EVLOS) lentoihin sovellettavat rajoitukset.
  • Suomen ilmailukäsikirjassa (AIP) ilmoitetut rajoitukset.
  • ”Ei mitään, jos lento suoritetaan avoimen kategorian alaluokassa A1.”

Mitkä ovat dronen (UAS) suurimmat sallitut etäisyydet kauko-ohjaajasta lennetettäessä näköyhteydellä (VLOS)?

  • ”500 metrin lentokorkeus, 150 metrin vaakaetäisyys”
  • ”150 metrin lentokorkeus, 100 metrin vaakaetäisyys”
  • 120 metrin lentokorkeus maanpinnasta
  • ”120 metrin lentokorkeus, 200 metrin vaakaetäisyys”

VLOS-toiminta (lennot näköyhteydellä) on:

  • ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on enintään 1 km etäisyydellä ja kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen ilman näköä parantavia apuvälineitä, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
  • ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on sellaisella vaaka- ja pystysuuntaisella etäisyydellä, että kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen ilman näköä parantavia apuvälineitä, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
  • ”Toimintaa, jossa UAS-ilma-alus on sellaisella vaaka- ja pystysuuntaisella etäisyydellä, että kauko-ohjaaja pystyy ylläpitämään jatkuvan näköyhteyden ilma-alukseen myös elektronisten apuvälineiden (esim. FPV-lasit) avulla, jotta hän voi ohjata sitä, säilyttää turvaetäisyydet ja välttää yhteentörmäykset.”
  • ”Toimintaa, jossa kauko-ohjaaja voi menettää näköyhteyden droneen lyhyiksi hetkiksi, mikäli GPS-paikannus on päällä.”

MIKÄ ON LYHENNE TERVILLE ’VISUAL LINE OF SIGHT’?

  • VLS
  • LOS
  • VLOS
  • V-LOS

VLOS-toiminnassa (näköyhteydessä tapahtuvassa toiminnassa) kauko-ohjaajan on:

  • ”suoritettava täydellinen silmämääräinen tarkkailu maa-asemaa ympäröivästä maastosta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
  • ”suoritettava täydellinen silmämääräinen tarkkailu miehittämätöntä ilma-alusta ympäröivästä ilmatilasta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
  • ”suoritettava täydellinen sähköinen tarkkailu miehittämätöntä ilma-alusta ympäröivästä ilmatilasta, jotta vältetään yhteentörmäysriski miehitettyjen ilma-alusten kanssa.”
  • luotettava pääasiassa dronen törmäyksenestoantureihin.

”Jos kauko-ohjaaja menettää näköyhteyden miehittämättömään ilma-alukseen VLOS- tai EVLOS-lennon aikana, hänen on:”

  • jätkettävä lentoa pysyen sallituissa rajoissa.
  • päätettävä lento niin pian kuin mahdollista.
  • lähdettävä etsimään ilma-alusta.
  • aktivoitava leijuntatoiminto ja odotettava näköyhteyden palautumista.

Kuka on miehittämättömän ilma-aluksen tähystäjä?

  • ”Operaattorin nimeämä henkilö, joka avustaa kauko-ohjaajaa suorittamaan lennon turvallisesti tarkkailemalla miehittämätöntä ilma-alusta.”
  • ”Traficomin nimeämä henkilö, joka valvoo lennon asianmukaista suorittamista.”
  • ”Operaattorin nimeämä henkilö, joka voi tarvittaessa toimia kauko-ohjaajan sijaisena.”
  • ”Kuka tahansa henkilö, joka auttaa kauko-ohjaajaa ylläpitämään näköyhteyttä ilma-alukseen.”

VLOS-lennolla (suorassa näköyhteydessä) kauko-ohjaaja:

  • ”Voi lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella, jos uskoo voivansa olla avuksi.”
  • Ei saa laillisesti lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella.
  • ”Voi lentää hätätilannetoimien läheisyydessä tai niiden alueella, koska siihen ei liity säädöksellisiä rajoituksia.”
  • ”Saa lentää vain, jos pelastustoiminnan johtaja on antanut siihen luvan.”

”Pitääkö kauko-ohjaajan keskeyttää lento VLOS-olosuhteissa, jos toiminta aiheuttaa riskin muille lennokeille, ihmisille, eläimille, ympäristölle tai omaisuudelle?”

  • Kyllä
  • Ei
  • ”Ei, lentoa ei saa koskaan keskeyttää, vaikka toiminta aiheuttaisikin riskin, koska kauko-ohjaajan on aina säilytettävä näköyhteys miehittämättömään ilma-alukseen.”
  • ”Ainoastaan, jos riski kohdistuu ihmisiin.”

Onko VLOS/EVLOS-lennoilla etuajo-oikeus muihin ilma-aluksiin nähden?

  • Kyllä
  • ”Kyllä, mutta ainoastaan oikealta saapuviin nähden”
  • Ei
  • ”Kyllä, jos lento tapahtuu alle 120 metrin korkeudessa”

”Tuleeko kauko-ohjaajan varmistaa, että laitteen lähtöpaikka (ns. ’Home Point’) on tallennettu ja asetettu paluupisteeksi yhteyskatkoksen varalta?”

  • ”Ei, hänen tulee varmistaa lähtöpaikan tallennus ja asettaa se odotuspaikaksi löytötavaratilanteen varalta.”
  • Ei
  • Kyllä
  • ”Kyllä, ja hänen tulee myös asettaa turvallinen paluukorkeus.”

Mitä BVLOS tarkoittaa?

  • ”Lentoimintaa, jossa tähystäjä ylläpitää näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen.”
  • ”Lentoimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai UAS-tähystäjä ei käytä näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen lennon suorittamiseksi.”
  • ”Lentoimintaa, jossa kauko-ohjaaja käyttää näköyhteyttä miehittämättömään ilma-alukseen lennon suorittamiseksi.”
  • ”Beyond Visual Limit of Sight, eli lento dronen rakenteellisten rajojen yli.”

Mitä tarkoitetaan erotellulla ilmatilalla?

  • Ainoastaan meren yllä sijaitsevia ilmatilan alueita.
  • ”Alueita, joiden läpi lentäminen vaatii erityistä varovaisuutta ilma-aluksilta, jotka eivät osallistu alueella suoritettavaan toimintaan.”
  • Ainoastaan valtion toimintaa varten varattuja alueita.
  • ”Ilmatilan osa, joka on väliaikaisesti varattu tiettyjen käyttäjien yksinomaiseen käyttöön.”

Ennen lentoa näköyhteydessä (VLOS):

  • On suositeltavaa tarkistaa paikallinen ilmanpaine ja lämpötila akkujen toimivuuden varmistamiseksi.
  • ”On suositeltavaa tarkistaa tuulen suunta ja voimakkuus lentoonlähtöä varten sekä vaakanäkyvyys, jotta UAS-ilma-alusta ei menetetä näkyvistä.”
  • ”On suositeltavaa tarkistaa ainoastaan vaakanäkyvyys, jotta UAS-ilma-alusta ei menetetä näkyvistä.”
  • ”On suositeltavaa tarkistaa, onko alueella muita droneja.”

Mitä tarkoitetaan lyhenteellä MTOM?

  • Moottorin teho lentoonlähdössä
  • Miehistämättömän ilma-aluksen toimintakäsikirja
  • Suurin sallittu lentoonlähtömassa
  • Pienin turvallinen lentoonlähtömassa

Mitä tarkoitetaan lentoonlähtömassalla?

  • Miehittämättömän ilma-aluksen massa ilman akkua.
  • ”Miehittämättömän ilma-aluksen massa toimintakunnossa, mutta ilman hyötykuormaa.”
  • ”Miehittämättömän ilma-aluksen massa toimintakunnossa, mukaan lukien hyötykuorma.”
  • Miehittämättömän ilma-aluksen tyhjäpaino valmistajan ilmoittamana.

Lentotoiminta P-alueella (kieltoalueella) ei ole KOSKAAN mahdollista.

  • Totta.
  • ”Tarua. P-kirjain tarkoittaa ainoastaan vaarallista aluetta (Dangerous Area), mutta se ei kiellä toimintaa.”
  • Tarua. Toiminta on mahdollista asianmukaisella luvalla.
  • ”Totta, paitsi jos kyseessä on kansallinen hätätilanne.”

Voinko lennättää droonia oman kotini pihalla?

  • ”Kyllä, aina.”
  • ”Ei, Open A1/A3 -kokeen suorittaneena saan lentää vain lennokkikentillä.”
  • ”Minun on joka tapauksessa tarkistettava alueella voimassa olevat rajoitukset ja kiellot, esimerkiksi droneinfo.fi-palvelusta.”
  • ”Kyllä, mutta vain jos piha on aidattu.”

Mitä tarkoitetaan ’Ilmailukäsikirjalla’ (Aeronautical Information Publication – AIP)?

  • ”Se on asiakirja, joka sisältää luonteeltaan pysyviä, lentosuunnistuksen kannalta oleellisia ilmailutietoja.”
  • ”Se on asiakirja, joka sisältää luettelon valtuutetuista drone-operaattoreista.”
  • ”Se on asiakirja, joka sisältää luonteeltaan väliaikaisia, lennonjohdolle (ATC) hyödyllisiä ilmailutietoja.”
  • Se on ilmailun säätiedote.

Saako kansallispuiston yllä lennättää dronea?

  • ”Ei, se on aina kielletty ilmailutiedotuksessa (AIP) julkaistuna rajoitusalueena.”
  • ”Kyllä, kunhan dronen paino on alle 25 kg.”
  • ”Kyllä, mutta enintään 30 metrin korkeudessa maanpinnasta.”
  • ”Kyllä, mutta se vaatii yleensä luvan puistoa hallinnoivalta taholta, kuten Metsähallitukselta.”

Miten kielletyt tai rajoitetut alueet on ilmoitettu säännöksissä?

  • ”Kieltoalueet (P), rajoitusalueet (R) ja vaara-alueet (D)”
  • ”Kyseiset alueet ilmoitetaan yhteisnimityksellä ””RAJOITETTU ILMATILA”””
  • A, B, C, D, E, G
  • ”Lentokieltoalueet (No-Fly Zones, NFZ)”

”Voiko dronea lennättää kielto- (P), rajoitus- (R) ja vaara-alueilla (D) tai kansallispuistoissa?”

  • ”Kyllä, aina.”
  • ”Ei, ei koskaan.”
  • ”Kyllä, mutta se vaatii yleensä luvan asianomaiselta viranomaiselta (esim. Traficom) tai alueen haltijalta.”
  • ”Ainoastaan, jos drone painaa alle 250 grammaa.”

”Mistä löydän tiedot Suomen P-, R- ja D-alueista?”

  • AIP-julkaisusta
  • Traficomin verkkosivuilta
  • ICAO:n verkkoportaalista
  • Aviamaps-palvelusta

Mikä on R-alueen (rajoitusalue) pääpiirre?

  • ”Lentäminen on sallittu, mutta vain droneilla, joiden paino on alle 25 kg.”
  • Lentämistä on rajoitettu tietyin ehdoin.
  • Yölentäminen on kielletty.
  • Radiopuhelinyhteys valvovaan yksikköön on pakollinen.

D-alue:

  • ”Tarkoittaa ilmatilaa, joka on suljettu UAS-toiminnalta.”
  • ”Tarkoittaa ilmatilaa, jossa voi esiintyä lennolle vaarallista toimintaa, mutta jossa lentäminen ei ole UAS-ilma-aluksilta kielletty.”
  • ”Tarkoittaa ilmatilaa, jossa suurin sallittu lentokorkeus on 45 metriä.”
  • ”On vaarallinen alue, jossa lentäminen tapahtuu kauko-ohjaajan omalla vastuulla ja harkinnan mukaan.”

”Mitä tarkoitetaan kieltoalueella (Prohibited Area, P-alue)?”

  • ”Se on ilmatila, jossa kaikki VFR-lentotoiminta on kielletty.”
  • Se on yksi ilmatilan luokituksista.
  • ”Se on ilmatila, jossa kaikki lentotoiminta on kielletty.”
  • Se on ilma-alusten pysäköintialue.

Mihin pääkategorioihin dronetoiminta jaetaan EU-asetusten mukaisesti?

  • ”Avoin, erityinen ja sertifioitu”
  • ”A1, A2 ja A3”
  • ”Kiinteäsiipiset, multikopterit ja helikopterit”
  • ”Yksityinen, kaupallinen ja viranomaiskäyttö”

Mitä lyhenne UAS tarkoittaa miehittämättömässä ilmailussa?

  • Miehittämätön ilma-alusjärjestelmä
  • Pelkästään miehittämätön ilma-alus (drone)
  • Euroopan lentoturvallisuusviranomainen
  • Autonominen valvontajärjestelmä

”Mitä tapahtuu, jos nelikopteri menettää yhden potkurin?”

  • UAV putoaa välittömästi.
  • ”UAV pysyy ilmassa, mutta alkaa pyöriä akselinsa ympäri.”
  • UAV menettää korkeutta hitaasti ja asteittain.
  • UAV aktivoi hallitun hätälaskun.

Mitä etua heksakopterilla on kvadrokopteriin verrattuna?

  • ”Suurempi teho, koska siinä on kaksi potkuria enemmän”
  • Mahdollisuus jatkaa lentoa yhden moottorin vikaantuessa
  • Moottoreiden suurempi kierrosnopeus
  • Pienempi akun kulutus

Mitä lyhenne IMU tarkoittaa?

  • Inertial Metering Unit
  • Inertial Master-Slave Unit
  • Inertial Measurement Unit
  • Intelligent Movement Unit

Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) PAINO vaikuttaa AKUN KESTOAIKAAN:

  • ”Kyllä, kaikissa tapauksissa”
  • Ei pidä paikkaansa
  • ”Kyllä, mutta vain jos UAV:ta käytetään vuoristossa”
  • ”Ei pidä paikkaansa, siihen vaikuttaa ainoastaan akun kapasiteetti (mAh)”

Vaikuttaako TUULI AKUN KESTOON:

  • ”Kyllä, kaikissa tapauksissa”
  • ”Kyllä, mutta vain jos tuuli tulee pohjoisesta”
  • Ei
  • ”Ei, akunkesto on kiinteä”

LENTOKORKEUS vaikuttaa dronen LENTOAIKAAN:

  • ”Totta, ja lentoaika kasvaa lentokorkeuden kasvaessa.”
  • ”Totta, ja lentoaika pienenee lentokorkeuden kasvaessa.”
  • ”Epätotta, lentoaika ei muutu korkeuden vaihdellessa.”
  • ”Totta, mutta vaikutus on merkityksetön alle 2000 metrissä.”

Ympäristön lämpötila vaikuttaa LiPo-akkujen suorituskykyyn:

  • Väärin
  • Ei aina
  • Totta
  • Vain jos lämpötila on alle nollan asteen

Jos LiPo-akku turpoaa:

  • Lentoaika pitenee
  • Kapasiteetti pienenee
  • Se voi syttyä tuleen
  • ”Se tarkoittaa, että akku on täyteen ladattu”

”Ennen lentoa on varmistettava, että AKUT:”

  • Niissä on varausta jäljellä vähintään 50 %
  • Ovat riittävästi ladattuja suunnitellun lennon keston ja luonteen mukaisesti
  • Akkujen varaustasoa ei ole tarpeen tarkistaa
  • Ovat täysin ladattuja (100 %)

”Voiko LiPo-akku syttyä tuleen? Jos kyllä, missä tilanteessa:”

  • ”Kyllä, jos ulkoinen lämpötila ylittää 28 °C.”
  • ”Kyllä, jos sitä ei ladata annettujen ohjeiden mukaisesti.”
  • ”Kyllä, kun se on yliladattu.”
  • ”Kyllä, jos akku puhkaistaan tai se vaurioituu fyysisesti.”

”Kun nelikopteri on leijunnassa (hovering) eli lentää paikallaan, sen roottorien yhteenlaskettu työntövoima on:”

  • Täsmälleen yhtä suuri kuin ilma-aluksen paino.
  • ”Yhtä suuri kuin paino, ja kukin roottori tuottaa siitä neljäsosan.”
  • ”Suurempi kuin paino, jotta ilma-alus pysyy ilmassa.”
  • ”Pienempi kuin paino, ja aerodynaaminen noste kompensoi erotuksen.”

Mihin periaatteeseen korkeusmittari perustuu?

  • Kenttien vaihteluun
  • Paine-eroon
  • Ilman tiheyden vaihteluun
  • Sonar-signaalin kaikuun

”Varmistaakseen dronen KORKEUDEN luotettavan hallinnan, kauko-ohjaajan on:”

  • Tarkistettava akun varaustaso.
  • Tarkistettava lentokorkeuden ilmoittavan järjestelmän toimivuus.
  • Kyettävä harjoittelun avulla arvioimaan korkeutta dronen tuottaman äänen perusteella.
  • Ylläpidettävä jatkuva näköyhteys droneen.

Mihin UAV:n telemetriassa ilmoitettu KORKEUS viittaa?

  • Korkeuteen maanpinnasta suoraan ilma-aluksen alla
  • Keskimerenpinnan tasoon
  • Korkeuteen lähtöpaikasta
  • GPS- ja ilmanpainetietojen yhdistelmään

”Mikä elektroninen komponentti mahdollistaa sen, että miehittämätön ilma-alus (UAV) pysyy tuulessa paikallaan leijunnassa ilman kauko-ohjaajan toimenpiteitä?”

  • GNSS-antenni
  • Barometri
  • Inertiayksikkö (IMU)
  • ”Lennonohjain, joka yhdistää GPS- ja IMU-yksikön tiedot”

Miten lelu-drone määritellään Suomessa sovellettavien säädösten (EU:n leludirektiivi) mukaan?

  • ”Miehittämätön ilma-alus, joka on suunniteltu tai tarkoitettu, joko yksinomaan tai osittain, alle 14-vuotiaiden lasten leikkeihin.”
  • ”Drone, jonka paino on alle 2 kg ja jossa ei ole teräviä osia.”
  • ”Muovista valmistettu drone, jonka paino on alle 2 kg ja jota saa lennättää alle 12-vuotias.”
  • Mikä tahansa lelukaupassa myytävä drone.

Mitä taajuuksia yleisimmin käytetään kauko-ohjaimen ja miehittämättömän ilma-aluksen välisessä yhteyslinkissä?

  • WIFI
  • HF
  • VHF
  • ”2,4 GHz tai 5,8 GHz”

Missä olosuhteissa miehittämättömän ilma-aluksen paikannus SATELLIITTISIGNAALIN avulla ei ole luotettava?

  • Auringonmyrskyjen aikana
  • Laaksojen yläpuolella
  • Lentokenttien läheisyydessä
  • Rakennusten sisällä tai kaupunkikanjoneissa

”Tuleeko miehittämätön ilma-alus (UAS), jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on 25 kg, rekisteröidä Suomen ilma-alusrekisteriin?”

  • ”Kyllä, aina.”
  • ”Ei, ainoastaan operaattorin tulee rekisteröityä.”
  • ”Kyllä, jos toiminta kuuluu ’sertifioitu’-kategoriaan.”
  • ”Kyllä, jos sitä käytetään ’erityinen’-kategoriassa (specific).”

”Onko lennokeille olemassa oma, erillinen osionsa EU:n droneasetuksessa?”

  • ”Kyllä, mutta vain yli 6 kg painaville lennokeille”
  • Kyllä
  • Ei
  • ”Ei, koska ne rinnastetaan miehittämättömiin ilma-aluksiin (UAS)”

Mitä tarkoitetaan ’miehittämättömällä ilma-aluksella’ (UA)?

  • ”Ilma-alus, jonka lennättämiseen avoimessa kategoriassa vaaditaan aina Traficomin lupa.”
  • ”Ilma-alus, jota käytetään ilman, että sen kyydissä on ohjaajaa.”
  • ”Miehittämätön ilma-alus, jota käytetään ainoastaan harrastus- ja urheilutarkoituksiin.”
  • Sama asia kuin ’drone’.

Mitä GEO-FENCING (geo-aitaus) tarkoittaa?

  • ”Teknologia, joka luo UAS-ilma-aluksen ympärille virtuaalisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
  • ”Teknologia, joka luo kauko-ohjaajan ympärille virtuaalisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
  • ”Teknologia, joka luo UAS-ilma-aluksen ympärille fyysisen, konkreettisen rajan (geo-aidan) turvallisuuden lisäämiseksi.”
  • ”Hälytysjärjestelmä, joka varoittaa kauko-ohjaajaa, kun ilma-alus lähestyy kiellettyä aluetta.”

Mitä tarkoitetaan FOLLOW ME -toiminnolla?

  • ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa avoimessa tilassa.”
  • ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa ja laskeutuu sitten itsenäisesti.”
  • ”Toimintatila, jossa UAS-laite seuraa kauko-ohjaajaa ennalta määritellyn säteen sisällä.”
  • ”Toimintatila, jossa drone seuraa mitä tahansa liikkuvaa kohdetta.”

”Mitä tietoja droonin autopilotti tarvitsee suorittaakseen ’Palaa kotiin’ (Return to Home, RTH) -toiminnon?”

  • Droonin senhetkisen korkeuden ja sijainnin
  • Lähtöpaikan korkeuden ja sijainnin
  • Lähtöpaikan sijainnin ja droonin senhetkisen sijainnin
  • Lähtöpaikan sijainnin ja ennalta asetetun turvakorkeuden

”Kun kyseessä on drone, jonka suurin lentoonlähtömassa (MTOM) on alle 250 grammaa:”

  • Operaattoriksi rekisteröityminen on aina pakollista.
  • Lennättäminen väkijoukkojen yllä on sallittua.
  • Rekisteröitymistä ei vaadita missään olosuhteissa.
  • ”Operaattoriksi on rekisteröidyttävä, jos dronessa on henkilötietojen keräämiseen kykenevä anturi (esim. kamera).”

Missä EASA:n antamia asetuksia sovelletaan?

  • Koko maailmassa
  • Kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa
  • Vain ulkomailla
  • ”Kaikissa EASA-jäsenvaltioissa (EU + Sveitsi, Norja, Islanti, Liechtenstein)”

EU:n droneasetukset astuivat voimaan 1. tammikuuta 2021. Mitä tämä tarkoittaa?

  • Kansalliset säännökset pysyivät kaikesta huolimatta voimassa.
  • Kansalliset säännökset eivät ole enää voimassa.
  • Sekä kansalliset että EU-säännökset ovat voimassa.
  • ”Kansalliset säännökset korvattiin EU-säännöksillä, tiettyjä kansallisia poikkeuksia lukuun ottamatta.”

Mikä on miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä (UAS) koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen numero?

  • 2021/947
  • 2019/947
  • 2947/2021
  • 2019/945

Mitä lyhenne Traficom tarkoittaa?

  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Liikenneturvallisuusvirasto
  • Suomen Ilmailuhallinto
  • Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus

Mikä taho vastaa lennonvarmistuspalvelujen tarjoamisesta Suomessa?

  • Fintraffic Lennonvarmistus Oy
  • Onnettomuustutkintakeskus (OTKES)
  • Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto (EASA)
  • Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)

Mikä on OTKES?

  • Lentoliikenteen valvontakeskus
  • Onnettomuustutkintakeskus
  • Liikenne- ja viestintäviraston tutkintaosasto
  • Oikeudellinen turvallisuuskeskus

”Jos miehittämättömälle ilma-alusjärjestelmälle (UAS) sattuu onnettomuus, siitä on ilmoitettava:”

  • Vain Traficomille 72 tunnin kuluessa
  • Vain Onnettomuustutkintakeskukselle (OTKES)
  • Poliisille 24 tunnin kuluessa
  • Traficomille ja Onnettomuustutkintakeskukselle (OTKES) viipymättä

Mitä tarkoitetaan termillä NOTAM?

  • ”Lentäjät käyttävät sitä pysyäkseen ajan tasalla viimeisimmistä, lennon kannalta tärkeistä tiedoista.”
  • Se yksilöi tietyn lennonjohdon (ATC) viestin.
  • Se on ICAO:n asiakirja.
  • Ilmoitus teknisestä poikkeavuudesta.

Traficomin myöntämät luvat lentämiseen rajoitetuilla UAS-ilmatilavyöhykkeillä:

  • On ilmoitettava aina Fintrafficin lennonjohdolle
  • Ovat voimassa yhden vuoden kerrallaan
  • ”Voivat sisältää lisäehtoja, joita kauko-ohjaajan on ehdottomasti noudatettava”
  • Ovat voimassa mille tahansa operaattorin rekisteröimälle dronelle

Mitä minun tulee tehdä lentääkseni lentoaseman läheisyydessä UAS-ilmatilavyöhykkeellä?

  • Ei mitään erityistä.
  • ”Noudattaa erityistä varovaisuutta, jotta ei häiritä paikallista lentoliikennettä.”
  • ”Hakea ja saada lupa lentoaseman lennonvarmistusyksiköltä (esim. lennonjohdolta).”
  • Noudattaa Traficomin julkaiseman määräyksen ATM-09A mukaista menettelyä.

Toiminta lentoaseman alueella on sallittua:

  • Vain saatuaan luvan lentoaseman pitäjältä tai lennonjohdolta
  • Aina ilman erityisiä vaatimuksia
  • Ei koskaan
  • Vain valtuutetulle lentoasemahenkilökunnalle

Missä tapauksissa drone-toimintaa varten vaaditaan tyypillisesti operatiivinen lupa Traficomilta tai erillinen ilmatilavaraus?

  • Kun käytettävän dronen suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on 25 kg tai enemmän.
  • Lennettäessä tiheästi asuttujen alueiden yllä.
  • ”Toiminta yli 120 metrin korkeudessa maanpinnasta (AGL), lennot näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS) tai toiminta ilmatilavyöhykkeen asettaman korkeusrajoituksen yläpuolella.”
  • Kaikki vastaukset ovat oikein.

”Jos dronetoimintaa ei ole mahdollista suorittaa avoimen kategorian sääntöjen puitteissa, onko lentäminen silti mahdollista?”

  • ”Ei, toiminnasta on luovuttava.”
  • ”Kyllä, mutta vain jos lennonjohto antaa siihen suullisen luvan.”
  • ”Kyllä, siirtymällä ’erityinen’ (Specific) -kategoriaan ja hankkimalla Traficomilta toimintaluvan operaatiota varten.”
  • ”Kyllä, ilmoittamalla operaatiosta paikalliselle poliisiviranomaiselle.”

”Kuka ilmoittaa drone-operaattorille päätöksestä, joka koskee tilapäisen ilmatila-alueen varaamista?”

  • EASA (Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto)
  • Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
  • Ei kukaan. Päätös julkaistaan ainoastaan NOTAM-tiedotteena.
  • Hakemuksen arvioinut taho (esim. Fintraffic Lennonvarmistus)

Mitä lyhenne ATZ (Aerodrome Traffic Zone) tarkoittaa?

  • Saaristoalueiden yläpuolella oleva ilmatila.
  • ”Suurten kaupunkien ympärille perustettu, määritellyn kokoinen ilmatila.”
  • ”Lentopaikan ympärille perustettu, määritellyn kokoinen ilmatila lentopaikkaliikenteen suojaamiseksi.”
  • ”Lentopaikan transiittialue (Airport Transit Zone).”

Onko miehittämättömällä ilma-aluksella (UAV) sallittua lentää ATZ-alueella?

  • ”Kyllä, aina ilman erityisiä muodollisuuksia.”
  • ”Kyllä, mutta vain tietyin ehdoin.”
  • Ei.
  • ”Kyllä, asianomaisen lennonjohtoyksikön luvalla.”

Mitä lyhenne CTR (lentoaseman lähialue) tarkoittaa?

  • ”Vyöhyke, joka on perustettu suojaamaan liikennettä kaupungin yläpuolella.”
  • ”Valvottu ilmatila, joka on perustettu suojaamaan lentoasemalle saapuvaa tai sieltä lähtevää IFR-liikennettä.”
  • ”Lennonjohdon (ATC) viesti, joka liittyy liikennevirtaan.”
  • Lyhenne englannin kielen sanoista Control Tower Region.

Lentoaseman lähialue (CTR):

  • sisältää vähintään yhden lentopaikka-alueen (ATZ).
  • on sama asia kuin lentopaikka-alue (ATZ).
  • sijaitsee aina lentopaikka-alueen (ATZ) sisällä.
  • ”on aina lentopaikka-alueen (ATZ) vieressä, mutta ei sisällä sitä.”

Mitä lyhenteet IFR ja VFR tarkoittavat?

  • Ne ovat lennonjohtoelinten (ATC) lyhenteitä.
  • ”Ne tarkoittavat lentosääntöjä, toinen mittarilentosääntöjä ja toinen näkölentosääntöjä.”
  • Ne tarkoittavat tiettyjen ilmatilojen määritelmiä.
  • Ne tarkoittavat kahta erityyppistä lentolupakirjaa.

Ovatko lentopaikat lainsäädännön näkökulmasta rinnastettavissa lentoasemiin?

  • Totta
  • Tarua
  • Ei aina. Vain kaupunkien lähellä sijaitsevat lentopaikat rinnastetaan.
  • ”Totta, mitä tulee droonien lentämistä koskeviin rajoituksiin.”

Mitä tarkoitetaan ’virheketjulla’?

  • ”Huomattava määrä virheitä, jotka kaikki ovat saman henkilön tekemiä.”
  • ”Sarja toisiinsa liittyviä virheitä, jotka johtavat onnettomuuteen tai vakavaan vaaratilanteeseen.”
  • ”Sarja ohjeita, jotka ovat väärässä järjestyksessä tarkistuslistassa.”
  • Teoreettinen malli onnettomuuksien analysointiin.

Tarkkaamattomuudesta johtuva virhe riippuu pääasiassa:

  • Tottumuksistamme
  • ”Toimintaympäristöstä, jossa tehtävä suoritetaan”
  • Tehtävän vaikeusasteesta
  • ”Ohjaajan sisäisistä tekijöistä (esim. väsymys, stressi)”

Virheiden vähentämiseksi on tarkoituksenmukaista:

  • Toistaa toimenpide useita kertoja
  • Tehdä ylimääräisiä tarkastuksia
  • Hioa toimenpide täydelliseksi
  • Käyttää aina tarkistuslistaa

”Fyysinen väsymys voi johtaa siihen, että:”

  • Teemme vähäpätöisiä virheitä
  • Näkökenttämme paranee
  • Huomaamme tehokkaammin muiden virheet
  • Aliarvioimme riskejä

”Mistä pääasiassa johtuu virhe, joka tehdään omaan kokemukseen nojaten?”

  • Koulutuksen puutteesta
  • Tehtävän suoritusympäristön objektiivisista olosuhteista
  • Ainoastaan meistä itsestämme
  • Liiallisesta itseluottamuksesta

”Jos miehittämätön ilma-alus törmää puuhun VIRHEELLISEN OHJAUSLIIKKEEN seurauksena, mistä se on voinut johtua?”

  • Kauko-ohjaajan riittämättömistä taidoista
  • Vallitsevista tuuliolosuhteista
  • Potkurien virheellisestä asennuksesta
  • Tilannetietoisuuden (situation awareness) menettämisestä

Mikä on paras keino ehkäistä toiminnallisia virheitä?

  • Laatia ja noudattaa kirjallisia toimintaohjeita
  • Opetella kaikki ulkoa
  • Olla näyttämättä muille mahdollisia vaikeuksia
  • Pitää lentoa edeltävä tiedotustilaisuus

”Mikä on oikea kaava, jolla mitataan RISKIN suuruutta?”

  • R = P x D
  • P = R x D
  • D = P x R
  • R = Todennäköisyys / Vakavuus

Mitä turvallisuustyöllä (Safety) pyritään tunnistamaan?

  • Kaikkia onnettomuuksiin syyllisiä
  • Turvattomia olosuhteita
  • Kaikkia vaaratapahtumiin johtaneita syitä ja myötävaikuttaneita tekijöitä
  • Vaaratekijät ja niihin liittyvät riskit

Kenen vastuulla LENNÄTYKSEN SUUNNITTELU on turvallisuuden (safety) näkökulmasta?

  • Operaattorin
  • Kauko-ohjaajan
  • ”Ei operaattorin eikä kauko-ohjaajan, koska lennätyksen suunnittelu ei ole osa turvallisuutta.”
  • Sekä operaattorin että kauko-ohjaajan

”Turvallisuuden kannalta, tuleeko kauko-ohjaajan ja operaattorin välttää kaikin keinoin vahinkoja ihmisille ja/tai omaisuudelle, vaikka se tarkoittaisi lennon peruuttamista?”

  • ”Kyllä, mutta vain ihmisille aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.”
  • ”Ei, koska turvallisuus vaikuttaa vain ei-toivotun tapahtuman todennäköisyyteen.”
  • Kyllä.
  • ”Ei, heidän on tasapainotettava riskiä tehtävän tavoitteiden kanssa.”

Onko turvallisuusriskien hallinnan (Safety Risk Management) tavoitteena poistaa kaikki riskit?

  • ”Ei, turvallisuusriskien hallinnan tavoitteena on analysoida mahdollisia riskejä niiden ennaltaehkäisemiseksi tai rajoittamiseksi.”
  • ”Kyllä, turvallisuudesta ei voi tinkiä.”
  • ”Kyllä, riskiä on aina vältettävä kaikissa olosuhteissa.”
  • ”Ei, kaikkien riskien poistaminen on mahdotonta. Tavoitteena on vähentää ne hyväksyttävälle tasolle (ALARP).”

”Mitä kauko-ohjaajan tulee tehdä, jos tuuli on operaation suoritushetkellä voimakkaampi kuin mitä suunniteltiin ja riskiarvioinnissa huomioitiin?”

  • ”Hänen on peruttava tehtävä ja odotettava ennustettuja olosuhteita, koska aiempi suunnitelma ei ole enää voimassa.”
  • ”Hänen on suunniteltava riskienhallinta uudelleen, tunnistettava uudet riskit ja noustava ilmaan.”
  • ”Hän voi suunnitella riskienhallinnan uudelleen, tunnistaa uudet riskit ja mahdollisesti tarkistaa operaattorilta, onko saatavilla kokeneempaa kauko-ohjaajaa.”
  • ”Hän voi lentää matalammalla korkeudella, jossa tuuli on heikompi.”

”Paras toimenpide, jonka kauko-ohjaaja voi tehdä huomatessaan, ettei hänellä ole riittäviä TEKNISIÄ VALMIUKSIA tehtävän suorittamiseen, on:”

  • ”Perua tehtävä, koska turvallisuuden osalta hänellä on viimeinen sana.”
  • ”Välttää ilmoittamasta asiasta operaattorille, koska riskiarviointi on jo tehty.”
  • ”Ilmoittaa asiasta operaattorille, joka voi tarjota päteviä vaihtoehtoja.”
  • Yrittää suorittaa tehtävä erittäin varovaisesti.

”Oikeaoppisessa riskienhallinnassa tulee ottaa huomioon riskit, jotka aiheutuvat:”

  • Ihmisestä + laitteistosta
  • Ihmisestä + ympäristöstä
  • Ihmisestä + laitteistosta + ympäristöstä
  • Ihmisestä + laitteistosta + ympäristöstä + organisaatiosta

Onko tärkeää pienentää riski mahdollisimman alhaiseksi?

  • Kyllä
  • Ei
  • ”Ei, koska avoimen (OPEN) kategorian toiminnoissa riski on jo valmiiksi alhainen.”
  • ”Kyllä, se on ALARP-periaate (As Low As Reasonably Practicable).”

Riskin tasoa voidaan pienentää

  • Vähentämällä mahdollisten seurausten vakavuutta
  • Pienentämällä tapahtuman toteutumisen todennäköisyyttä
  • Molemmat edellä mainitut ovat keinoja riskin pienentämiseen
  • Siirtämällä riski kolmannelle osapuolelle vakuutuksen avulla

Mitä onnettomuudesta on oikein todeta?

  • Se tapahtuu yksinomaan teknisten ongelmien seurauksena.
  • Se on aina seurausta useammasta virheestä (tapahtumaketju tai virheketju).
  • Sen aiheuttaa aina useamman henkilön tekemä virhe.
  • Sen aiheuttaa inhimillinen virhe 80 %:ssa tapauksista.

Mihin Suomen ilmatila ulottuu?

  • ”Koko Suomen maa-alueelle, saaret mukaan lukien.”
  • Maa-alueiden ja 12 meripeninkulman levyisen aluevesikaistaleen ylle.
  • Vain sotilaallisesti tärkeiden alueiden ylle.
  • ”Maa-alueiden, aluemerten sekä kansainvälisillä sopimuksilla hallinnoitavaksi annetun ilmatilan ylle.”

Millä kirjaimella merkitään valvomaton ilmatila?

  • G
  • P
  • D
  • F

Mitä lyhenne FIR tarkoittaa?

  • Ilmatilaa meren yllä
  • ”Aluetta, jolla valtio voi kieltää lentämisen”
  • ”Ilmatilan aluetta, jolla tarjotaan lennonvarmistuspalveluita”
  • Mittarilentosääntöjä

”Voinko ohjata dronea, jos olen nauttinut alkoholia 6 tuntia ennen lentoa?”

  • ”Kyllä, koska alkoholi on siinä ajassa todennäköisesti poistunut elimistöstäni.”
  • ”Kyllä, kunhan en juo mitään lennon aikana.”
  • ”Ei, koska alkoholia ei saa nauttia 24 tuntiin ennen lentotehtävää.”
  • ”Ei, nyrkkisääntö on ”8 tuntia pullosta kaasuun”.”

Kauko-ohjaajan on pidättäydyttävä tehtäviensä suorittamisesta PSYKOAKTIIVISTEN AINEIDEN tai ALKOHOLIN vaikutuksen alaisena ennen lentoa tai sen aikana.

  • ”Ei, psykoaktiivisten aineiden tai alkoholin käytön osalta sovelletaan tieliikennelakia.”
  • Kyllä
  • Ei
  • ”Tämä on suositus, ei velvoite.”

”Mitä tulee ottaa huomioon, kun käytetään ilman reseptiä saatavia LÄÄKKEITÄ:”

  • Kauko-ohjaajan on joka tapauksessa kysyttävä neuvoa lääkäriltä.
  • Niiden käytöstä ei aiheudu minkäänlaisia ongelmia.
  • On suositeltavaa testata niiden vaikutukset 24 tuntia ennen lentoa.
  • ”Pakkausseloste on luettava huolellisesti, jotta voidaan tarkistaa ajokykyyn vaikuttavat vasta-aiheet.”

Mikä seuraavista väittämistä stressistä pitää paikkansa?

  • ”Stressi on välttämätön paha, jos haluamme osoittaa kykymme.”
  • Stressin aiheuttama jännitystila heikentää aina fyysistä ja henkistä suorituskykyä.
  • ”Stressiä on arvioitava eri tavoin riippuen siitä, parantaako vai heikentääkö se ihmisen suorituskykyä.”
  • Kohtuullinen stressitaso voi parantaa suorituskykyä (eustressi).

”Mitä tulee SÄÄOLOSUHTEISIIN, mikä seuraavista väittämistä pitää paikkansa?”

  • Kuumana ja kosteana päivänä suorituskyky ei ole optimaalinen.
  • Kuumana ja kuivana päivänä suorituskyky on parempi.
  • Niillä ei ole mitään vaikutusta ihmisen suorituskykyyn.
  • ”Äärimmäiset olosuhteet, niin kuumat kuin kylmätkin, heikentävät suorituskykyä.”

”Jos toiminta-alueella on voimakasta melua, miten se voi vaikuttaa tehtävän suorittamiseen?”

  • Heikentää tai estää sanattoman viestinnän.
  • Heikentää omien tehtävien suorittamista.
  • Heikentää valppautta vaaratilanteissa.
  • Kaikki vastaukset ovat oikein.

Unettoman yön aiheuttama VÄSYMYS:

  • Lisää stressiä ja sen seurauksena parantaa suorituskykyä
  • Ei vaikuta suorituskykyyn lainkaan
  • Heikentää suorituskykyä merkittävästi
  • Voidaan kompensoida kahvilla tai energiajuomilla

”Mitä seuraa, jos olet erittäin VÄSYNYT?”

  • Reaktiokykysi ulkoisiin ärsykkeisiin paranee
  • Suhtaudut usein välinpitämättömästi ulkoisiin ärsykkeisiin
  • Keskittymiskykysi ei muutu
  • Riskintuntosi heikkenee

Mitä on niin sanottu ryhmäpaine (engl. peer pressure)?

  • ”Paine, jonka henkilö kokee, kun kollegat tekevät päätöksiä kuulematta häntä.”
  • ”Paine, jonka henkilö kokee ja joka saa hänet mukautumaan siihen, mitä hän uskoo kollegoidensa odottavan häneltä.”
  • ”Paine, jonka henkilö kokee kilpaillessaan työtovereidensa kanssa.”
  • ”Paine ottaa riskejä, jotta ei näyttäisi huonolta kollegoiden silmissä.”

Mitä tarkoitetaan tilannetietoisuudella (Situational Awareness)?

  • ”Ympäröivien tapahtumien havainnointi, ymmärtäminen ja ennakointi.”
  • UAS-ilma-aluksen huollon luotettavuus.
  • Tiettyjen valvontatasojen käyttöönotto jossakin prosessissa.
  • Tarkka tieto oman dronen sijainnista ja tilasta.

Ennen lentoa kauko-ohjaajan on arvioitava toimintaympäristö ja varmistettava:

  • Esteiden olemassaolo
  • Toimintaan osallistuvien henkilöiden poissaolo
  • Esteiden olemassaolo sekä ulkopuolisten henkilöiden poissaolo toiminta-alueelta
  • Sääolosuhteet

”Mitä varustetta miehittämättömässä ilma-aluksessa (UAS) on käytettävä yölennolla Avoimessa (Open) kategoriassa, jotta ilma-alus voidaan havaita?”

  • Vihreää vilkkuvaa valoa.
  • Heijastavia teippejä tai tarroja.
  • ”Infrapunavaloa, joka auttaa paikantamaan UAS-ilma-aluksen.”
  • Punaista ja vihreää jatkuvasti palavaa suuntavaloa.

Mitkä ovat kauko-ohjaajan pääasialliset VASTUUT?

  • ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana, mutta vain jos ilma-alus on hänen näköpiirissään.”
  • ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana. Vastuu alkaa järjestelmän käynnistämisestä ja päättyy, kun ilma-alus on maassa, sammutettu ja asianmukaisesti pois laitettu.”
  • ”Kauko-ohjaaja on vastuussa UAS-ilma-aluksen turvallisesta käytöstä lennon aikana. Vastuu alkaa, kun ilma-alus on vähintään 10 metrin korkeudessa tai muuten esteiden yläpuolella, ja päättyy, kun se on maassa, sammutettu ja asianmukaisesti pois laitettu.”
  • Pääasiallinen vastuu on lennon turvallinen suorittaminen.

”Jos syntyy hätätilanne, joka vaatii välittömiä päätöksiä ja toimia, onko kauko-ohjaajan ryhdyttävä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin suojellakseen operaatioon osallistuvia tai siihen osallistumattomia henkilöitä?”

  • Riippuu tilanteesta. Kauko-ohjaajan on joka tapauksessa ryhdyttävä kaikkiin toimiin oman turvallisuutensa varmistamiseksi.
  • Ei
  • Kyllä
  • ”Kyllä, asettaen maassa olevien ihmisten turvallisuuden dronen pelastamisen edelle.”

Mitä kauko-ohjaajan on tarkistettava ennen jokaista lentoa?

  • Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) eheys ja kaikkien UAS-järjestelmän akkujen täysi varaus
  • Maa-aseman (Ground Station) akkujen täysi varaus
  • Miehittämättömän ilma-aluksen (UAV) ulkoinen eheys ja akkujen täysi varaus
  • Hänen on suoritettava täydellinen lennonvalmistelutarkastuslista (checklist)

INHIMILLISET TEKIJÄT: Mikä on tämän aihealueen tutkimisen päätarkoitus?

  • Löytää virheestä vastuussa oleva henkilö työpaikalla.
  • Lisätä turvallisuuden tasoa.
  • Vähentää ihmisten määrää työpaikalla.
  • Optimoida ihmisen suorituskykyä ja hyvinvointia.

Mitä UAS-ilmatilavyöhykkeillä tarkoitetaan?

  • ”Menettelyjä, joita noudattamalla haetaan toimintalupaa SPECIFIC-kategoriaan.”
  • ”Ilmatilan osia, jotka on varattu ainoastaan miehittämättömän ilmailun käyttöön.”
  • ”Kriteerejä ja menettelyjä, joilla perustetaan Traficomin hyväksymä koulutuskeskus.”
  • ”Maantieteellisiä alueita, joilla drone-lennätystä on turvallisuus-, yksityisyys-, tai ympäristösyistä rajoitettu, se on kielletty tai sille on asetettu erityisehtoja.”

Mistä löytyvät Suomen ilmatilan käyttöä koskevat säännöt ja rajoitusalueet?

  • Traficomin julkaisemasta erillisestä kiertokirjeestä
  • ”Lupahakemuksesta, joka toimitetaan Traficomille”
  • ”Lupahakemuksesta, joka toimitetaan Fintrafficin lennonvarmistukselle”
  • AIP Suomi -julkaisusta ja drone.fintraffic.fi -palvelusta

”Jos lennätät dronea 5 km etäisyydellä sotilaslentokentästä, mitä sinun on ensisijaisesti tehtävä?”

  • ”Varmistettava, että lento tapahtuu enintään 120 metrin korkeudella ja aina näköyhteydessä (VLOS).”
  • Lennättäminen on ehdottomasti kielletty näin lähellä sotilaslentokenttää.
  • Rajoitettava lennon etäisyys 200 metriin ja korkeus 45 metriin.
  • Tarkistettava voimassa olevat UAS-ilmatilavyöhykkeet ja muut rajoitukset esimerkiksi Aviamaps-palvelusta.

Onko droneilla lentäminen sallittua suurten kaupunkien tai muiden tiheästi asuttujen alueiden yläpuolella?

  • ”Kyllä, mutta vain toimintaluvan nojalla ’erityinen’ (Specific) -kategoriassa. Lisäksi viranomaiset voivat yleisen turvallisuuden vuoksi kieltää tai rajoittaa lentämistä tietyillä alueilla.”
  • ”Kyllä, kunhan lentokorkeus on alle 30 metriä.”
  • ”Ei, se on kaikissa olosuhteissa kiellettyä.”
  • ”Kyllä, avoimessa (Open) A2-kategoriassa, jos dronella on C2-luokitus.”

”Jos aion suorittaa lennon miehittämättömällä ilma-aluksella kaupungin yllä sijaitsevalla P-, R- tai D-ilmatilavyöhykkeellä:”

  • Minun on luovuttava lennosta. Lentäminen kyseisillä alueilla on aina kielletty.
  • Minun on haettava lupa ensin paikalliselta poliisilta ja sen jälkeen Traficomilta.
  • Minun on haettava lupa Fintrafficin lennonvarmistukselta.
  • Minun on selvitettävä vyöhykkeen voimassaolosta vastaava taho ja pyydettävä heiltä lupa lentämiseen.

Sovelletaanko EU:n droneasetuksia (EU) 2019/947 myös sisätiloissa (INDOOR) tapahtuvaan toimintaan?

  • Epätosi
  • ”Kyllä, mutta ainoastaan julkisissa rakennuksissa”
  • Kyllä
  • ”Kyllä, jos rakennus sijaitsee UAS-ilmatilavyöhykkeellä”

”Avoimessa toimintakategoriassa (Open) yleinen suurin lentokorkeus on 120 metriä maan- tai vedenpinnasta. Miten tämä sääntö muuttuu, kun lennätetään korkean, keinotekoisen esteen lähellä?”

  • ”Lennätyskorkeus saa olla enintään 15 metriä esteen korkeuden yläpuolella, edellyttäen että drone pysyy enintään 50 metrin vaakaetäisyydellä esteestä ja toiminta tapahtuu esteestä vastaavan tahon pyynnöstä.”
  • ”Lennätyskorkeus saa olla enintään 50 metriä esteen korkeuden yläpuolella, edellyttäen että drone pysyy enintään 15 metrin vaakaetäisyydellä esteestä.”
  • ”120 metrin enimmäiskorkeutta ei saa ylittää missään olosuhteissa, vaikka esteen vieressä lennätettäisiinkin.”
  • ”Lennätyskorkeuden saa nostaa esteen tasalle, mutta ei sen yli.”

📄 Haluatko ilmaisen näytteen?

Lataa ilmainen PDF, jossa on aitoja koetehtäviä ja niiden selitykset ➡️ Lataa täältä

✅ Kaikki viralliset Traficom A1/A3 -kysymykset ja vastaukset 2025 löytyvät täältä:

➡️ https://dronelupa.fi/product/a1-a3-drone-lupa-koe-suomi-viralliset-kysymykset-ja-oikeat-vastaukset-selityksineen-traficom/

🚀 Valmistaudutko A2-dronekokeeseen?

Tarjoamme myös täydellisen kysymys- ja vastauspankin A2-kokeeseen. Katso täältä: Drone-lupa A2

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart
Scroll to Top